Fietsen

Focus lanceert de Paralane

De zomer van 2016 is die van de endurance fietsen, want ook het Duitse Focus gooit zich in de strijd van dit marktsegment met de nieuwe Focus Paralane. Fietsfabrikanten geloven dus steevast in schijfremmen en trekken die lijn door in hun nieuwe gamma voor 2017.

Net zoals bij zijn voornaamste concurrenten hebben de fietsenbouwers bij Focus deze Paralane ontwikkeld rond 1 voornaam thema, comfort. Met technologie die Focus al gebruikte voor hun mountainbikes gingen ze aan de slag om de Paralane een zo groot mogelijke flexibiliteit te bezorgen. De zadelbuis en het achtervork van deze endurance fiets kregen een vorm en specifieke dikte die Focus leende van zijn mountainbike, de Raven Max. Daarnaast werd er gekozen voor een sloping frame met een relatief lange zadelpen, want ook dit zorgt voor de nodige flexibiliteit in het frame. Maar ook de smallere diameter van de zadelpen van 25,4mm leidt tot meer flexie, ter hoogte van het zadel. Terwijl de volbloed racefietsen eerder neigen naar maximale stijfheid, zien we nu bij de endurance fietsen dat er teruggegrepen wordt naar wat flexie in de kaders. Comfort en veelzijdigheid gaat boven alles in deze lange afstandsmodellen. Want waar de (asfalt)weg stopt, daar hoeft jouw rit niet te eindigen.

focus-paralane-becycled

De Paralane’s kader (maat 54) weegt 907 gram en valt hiermee in de categorie ‘gemiddeld’ als het op gewicht van vergelijkbare endurance fietsen aankomt. Wanneer we naar de geometrie kijken van de nieuwe Focus, dan valt vooral op dat de fiets er als een echte racefiets blijft uitzien. Dit speelde de Duitse fietsenfabrikant klaar door een combinatie van een verlengde balhoofdbuis en een verlengde voorvork, in plaats van enkel de balhoofdbuis langer te maken. Vervolgens merken we ook een lagere bracket op (75mm). Deze geometrie plaatst de renner in een hogere zitpositie en zorgt voor betere rijeigenschappen, aangezien de aanpassingen zorgen voor een lager zwaartepunt in de fiets. De zitpositie valt meer te vergelijken met de laatste versie van de Trek Domane SLR en in mindere mate met de voornaamste concurrenten van de Paralane, de Canyon Endurance CF SLX en de BMC Roadmachine (bij deze laatste kan je zelfs een volledige racepositie aannemen).

Net zoals bij de meeste nieuwe endurance fietsen, voorziet ook de Paralane ruimte voor standaard 28mm banden. Maar op maximum banddikte gaat Focus nog een stap verder, want met 35mm kan er al een stevig stuk in het veld gereden worden. De Paralane is dan ook bedoeld als een avonturenfiets die veelvuldig ingezet kan worden en valt daarom ergens tussen een cyclocrossfiets en een wegfiets.
Daarnaast werd de Focus (opnieuw net zoals de meeste van zijn directe concurrenten) uitgerust met verborgen spatbord aanhechtingspunten. De ‘custom-made’ spatborden worden bij de Paralane geleverd en zijn van het Belgische Curana. Hiermee is het nieuwe Focus model ook uiterst geschikt voor woon-werkverkeer.

Focus Paralane Gruber

Velgremmen zijn geen optie bij deze Paralane, enkel schijfremmen horen thuis op deze fiets. En daarvoor gebruikt Focus hun RAT thru-axles (Rapid Axe Technology = snelle as technologie), waarbij je enkel een kwart draai hoeft te doen bij wielwissels. Een stuk sneller dan de gebruikelijke assen met draadeinden.

Met 7 carbon en 5 aluminium versies biedt Focus een ruim Paralane gamma aan. Zoals bij de meeste nieuwe aluminium versies wordt gewerkt met hydrovormen en heel strakke lasnaden, waardoor aluminium en carbon frames bijna niet meer uit elkaar te halen zijn. Op de aluminium kaders is het bovendien mogelijk om een bagagedrager te monteren. De Paralane versies variëren van Shimano Tiagra tot SRAM Red eTap en er zijn zelfs 2 ‘Donna’ versies specifiek naar de dames gericht, die uitgerust zijn met Shimano Tiagra of Ultegra.
De goedkoopste Focus Paralane, de aluminium Shimano Tiagra-uitvoering is beschikbaar vanaf €1.859, en de duurste Paralane versie met SRAM e-Tap zal jou €5.999 kosten.

© Focus | Gruber Images

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend