Elektronica, Onderdelen

Alles wat je moet weten over de nieuwe Shimano Dura Ace

We wisten al een tijdje dat Shimano aan het werken was aan een nieuwe versie (de 10e al ondertussen) van hun beste groepsets, de elektronische en mechanische Dura Ace. De groepsets, ook wel gekend als de Dura Ace R9100 (mechanisch) en de R9150 Di2 (elektronisch), bieden enkele nieuwigheden voor Shimano op de weg.

De nieuwe Dura Ace 2017 is ontwikkeld volgens enkele specifieke doelstellingen. Namelijk het minimaliseren van systeemverlies, m.a.w. het verhogen van de efficiëntie, en het verbeteren van integratie en aerodynamica. Dit zorgt voor enkele leuke veranderingen aan de huidige groepset, alsook een stijlvolle nieuwe look. Daarnaast zijn de geruchten rond een eigen Shimano vermogensmeter bevestigd en kijken we naar een eerste versie van hydraulische schijfremmen. Het schakelsysteem werd herwerkt en kreeg onder andere ‘synchronized shifting’, en we bekijken ook kort even de nieuwe wielsets die bij het geheel van Dura Ace horen.

Laat ons eerst een paar zaken verduidelijken vooraleer we een uitgebreide kijk nemen naar de nieuwe groepsets. Dura Ace blijft beschikbaar in een elektronische (Di2) en mechanische versie. Beide versies blijven 11-speed. En, in tegenstelling tot eerdere verwachtingen is de Dura Ace Di2 niet draadloos, zoals de SRAM eTap. Alhoewel er wel enige draadloze functionaliteiten aanwezig zijn, waar we even niet dieper op in gaan. Er zijn nu 4 versies van de groep door de toevoeging van hydraulische schijfremmen aan het gamma. Tot slot zijn de meeste onderdelen ook compatibel met oudere versies van Dura Ace.
Momenteel zijn enkel de Amerikaanse prijzen bekendgemaakt, Europa volgt binnenkort:

  • Shimano Dura-Ace R9100 mechanische groep – 2,007g zonder kabels, 2,097g met – $2,029
  • Shimano Dura-Ace R9120 mech./hydraulische groep – 2,355g zonder kabels, 2,445g met – $2,354
  • Shimano Dura-Ace Di2 R91050 electronische groep – 2,051g – $3,046
  • Shimano Dura-Ace Di2 R91070 electronische/hydraulische groep – 2,389g – $3,137

Laat ons eerst de mechanische velgrem groep even onder de loep nemen. Daar kregen de derailleurs een grondige make-over. De achterderailleur maakt nu gebruik van de Shadow RD+ technologie, die geleend werd van hun familie in het mountainbiken, waar deze technologie al langere tijd courant is. De Shadow RD+ plaatst de hoofdscharnier van de achterderailleur achteraan, waardoor het hele systeem meer naar binnen toe geplaatst kan worden en een compacter geheel oplevert.  Deze technologie zorgt er eerst en vooral voor dat het schakelsysteem achteraan aerodynamischer is, maar het is eveneens meer beschermd in het geval van een schuiver met de fiets.  Daarnaast kan het door zijn plaatsing en werking snellere wielwissels opleveren, en laat het een 30T kettingblad toe achteraan!

rd-r9100-ss_zz_zz_std_s1-1467198559878-lesixhv69i09-960-540Naast de achterderailleur zien we vooraan ook enkele opvallende veranderingen. Zo nemen we bijvoorbeeld afscheid van de lange schakelarm, die vervangen wordt door een vernuftig intern systeem. Hierdoor is het geheel lichter geworden én is het schakelgevoel vooraan bijna niet meer te onderscheiden van dat achteraan, wat toch een stuk lichter en vloeiender aanvoelde. Tot slot is met 1 simpele bout een pijnpunt van de vorige versie weggewerkt. Met die bout kan je nu de kabelspanning vooraan vanaf de voorderailleur regelen. Het crankstel is leverbaar in vijf variaties: 50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T en 55-42T met zeven crankarmlengtes variërend van 165 tot 180mm. Gewicht: 609g (50-34T), 621g (53-39T).

De grootste zichtbare verandering is die van de crankarm, die nu ‘oversized’ is. Technisch gezien levert dat opvallend genoeg geen toename in stijfheid (ten opzichte van de vorige versie) op, maar wel een afname in gewicht. En in tegenstelling tot de geruchten, blijft Shimano bij aluminium als vertrouwde materiaal voor de crankarm. Vervolgens koos Shimano niet voor 30mm assen, maar opnieuw voor 24mm assen. Wat dan wel veranderd werd, is het tandprofiel van de kettingbladen. Op die manier is de uitlijning van de ketting aangepast, waardoor kaders voor schijfremmen nu kortere achtervorken kunnen gebruiken. Dat lijkt niet echt significant, maar de lengte van achtervorken heeft een grote invloed op de ligging en het sturen van de fiets. Een goede zet dus.

Shimano-dura-ace-9100

Wat de remmen betreft, daar kreeg de ‘quick release’ een grondige verandering. Deze werd namelijk omgedraaid, simpelweg om de aerodynamica te verbeteren. Het zit ‘m dus echt allemaal in de details…
Misschien nog belangrijker, is de toename in stijfheid van de remhoeven. Tot wel 43%! Wat levert dat op? Wel, de stijfheid van de remmen is voor een groot stuk bepalend in de remcontrole op de fiets. Dat lijkt ons dus alleen maar een positief gegeven. Tot slot kregen de remmen een aerodynamischer design én is er meer ruimte voor banden tot 28c.

BR-R9100-F_zz_F_STD_S1_web

Ook de schakelaars werden niet overgeslagen. Want zij kregen zowel vanbinnen, als vanbuiten een nieuw design. De verandering aan de buitenkant is makkelijk te zien, maar die aan de binnenkant is ook niet min. De aanpassing daar zorgt voor een kortere zwaai voor het schakelen, wat dus sneller schakelen oplevert. Wij waren de Dura Ace pedalen al bijna vergeten, maar gelukkig deed Shimano dat niet. Buiten de gebruikelijke stijver, lichter en aerodynamischer is hier niet veel over te vertellen.

Dan zijn we nu aangekomen aan de elektronische hydraulische schijfrem groep. Ook hier werden de shifters aangepakt om efficiënter schakelen te garanderen. Maar de allergrootste aanpassing van deze groep is toch wel de toevoeging van hydraulische schijfremmen aan deze groep.
De schijf zelf is een zeer lichte Dura Ace schijf, die eveneens 30°C koeler is dan de marktstandaard. En de beste feature van de remmen is toch wel de ruimte tussen de remblokjes. Door meer ruimte te bieden daar, worden wielwissels een stuk makkelijker en worden slepende remmen iets van het verleden. We vinden het vooral opvallend hoe zelfzeker Shimano hiermee is dat schijfremmen hun terugkeer in het profpeloton zullen maken.

Het Di2 systeem vervolgens, kreeg naast een verbeterde integratie geen draadloos schakelen, omdat daar volgens Shimano weinig vraag naar is. De meest frappante verandering in de integratie, is de inwerking van het vroeger verdeeldoosje, dat zich onder de stuurpen bevond. Dit item kan je nu terugvinden in een van de doppen voor het stuureinde, of in een speciale opening in het frame. Deze upgrade verbetert niet enkel de aerodynamica van dit schakelsysteem, want het oog wil ook wat. Een goede verbetering met andere woorden.

Qua functionaliteit zijn er enkele toevoegingen, waaronder een app waarmee je jouw Di2 van op afstand kan regelen. Maar de grootste aanpassing is het ‘synchronized shifting’ systeem. Deze technologie komt eveneens over uit het mountainbiken en geeft jouw Di2 controle over jouw voorderailleur. Het enige wat jij dus hoeft te doen, is groter of kleiner schakelen en jouw fiets zal dan de voorderailleur naar behoren regelen. We denken dat dit voornamelijk gebruikt zal worden voor tijdritfietsen, om de console beperkt, licht en aerodynamisch te houden. Want je hebt in theorie dan enkel 2 shifters nodig, om groter en kleiner te kunnen schakelen.
Tenslotte was er bij de Dura Ace Di2 toch een minpunt, en dat was de zeer licht klik bij het schakelen. Vooral te merken bij koud weer, en dus het gebruik van handschoenen. Maar geen nood, Shimano zorgde deze keer voor meer klik!

Zoals eerder vermeld zit nu in de crank een eigen Dura Ace vermogensmeter verwerkt. Het heeft 10 jaar geduurd vooraleer Shimano tevreden was over hun eigen geïntegreerde wattagemeter en het levert een zeer onopvallend resultaat op (wat uiteraard positief is). Het toestel heeft een foutmarge van ongeveer 2%, wat aanleunt tegen de normale marktwaarden. En bovendien geeft het de geleverde kracht voor zowel de linker als de rechter crankarm weer, én biedt het ANT+ en bluetooth compatibiliteit. Je kan dus jouw vermogensgegevens aflezen op zo goed als elke slimme fietscomputer in de markt.

Laat ons tot slot even afdwalen naar de mooie nieuwe wielen van Shimano. Hier nemen we afscheid van de Dura Ace c35 en c50 wielen, want de nieuwe versies zijn nu respectievelijk 40mm en 60mm hoog. Maar niet enkel de velghoogte is veranderd, want ook het velgprofiel werd hertekend. De velgen zijn nu breder, aerodynamischer, en uiteraard lichter. De wielen zijn leverbaar voor draadbanden, tubeless banden en tubes met zowel quick release varianten als E-thru steekassen (12mm).

We weten dat dit zeer veel informatie is om te verwerken, waarvoor onze excuses. Dus bedankt aan alle lustige lezers die tot hier geraakt zijn! Maar hiermee is zeker nog niet alles gezegd over deze nieuwe release van Shimano Dura Ace. We houden jullie op de hoogte met meer nieuws.

© Shimano

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend