Nieuws

Aantal gebruikers van elektrische fietsen verdubbeld op 5 jaar tijd

Dat e-bikes in de lift zitten, dat weten we al een eindje uit de verkoopcijfers van de Belgische fietsmarkt, waar ondertussen meer dan de helft van alle verkochte fietsen een e-bike is. En die populariteit heeft dan weer logische gevolgen op het gebruik van die elektrische fietsen, zo blijkt uit een enquête van het Vias institute.

Het onafhankelijke kennisinstituut voor onder andere verkeersveiligheid is ondertussen aan zijn 9e editie van de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête toe. Hiervoor werden 6.000 personen uit de Belgische bevolking bevraagd over allerhande verkeersveiligheids- en mobiliteitstopics.

Opvallende cijfers

Er komen enkele opvallende conclusies naar voor uit deze Nationale VerkeersONveiligheidsenquête. Zo neemt het aantal autobestuurders jaarlijks af, maar blijft koning auto wel de populairste met 80% van alle deelnemers die wel eens achter het stuur kruipen. In de lift, met 51% van de deelnemers, zit de fiets als vervoersmiddel. De grootste klappen kreeg het openbaar vervoer dan weer, met een daling van 50% naar 39% op een jaar tijd.

Het gebruik van de fiets

Er zijn eveneens een paar frappante cijfers over het gebruik van de fiets, waaruit blijkt dat de klassieke stadsfiets het populairst blijft (39%). Maar de e-bikes zijn aan een stevige opmars bezig, want waar 5 jaar geleden slechts 9% van de respondenten van de enquête op een elektrische fiets reed, is dat nu bijna 1 op 5 of zo’n 18%!

En ook andere elektrisch aangedreven tweewielers en monowheels winnen aan populariteit. Zo merken we ook een snelle stijging van de gebruikers van alternatieve voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels, daarvan steeg het gebruik naar nu 5%. De speed pedelec wint ook terrein, zij het ietwat meer gestaag. Hiervan verdubbelde het aantal gebruikers quasi op 2 jaar tijd, van 0,6% naar 1,1%.

Conclusie

De conclusie van het Vias institute klinkt als volgt: “Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van dit jaar blijkt dat de multimodaliteit stap per stap concreter wordt in België. Naast het succes van meer actieve vervoersmodi zoals de (elektrische) fiets en voortbewegingstoestellen is de trend naar meer leefbare steden met minder autoverkeer op veel plaatsen ingezet. Om hierop verder in te spelen vragen burgers onder andere om meer werk te maken van parking aan de rand van steden of gratis parking aan treinstations.”

Bron: Vias institute

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend