Cycling Australia, de wielerfederatie van Australië, onthulde vorige week officieel hun nieuwe pistefiets. De fiets kreeg in Berlijn zijn vuurdoop tijdens de UCI wereldkampioenschappen baanwielrennen en zal ook op de Olympische Spelen in Tokio later dit jaar voor medailles moeten zorgen.
Het ontwerp van de nieuwe Argon 18 Electron Pro 2020 combineert een verhoogde stijfheid van het frame met een verminderde luchtweerstand, maar bevat ook een nieuwe voorvork voor de achtervolgingsnummers die volgens de Canadese fietsfabrikant de luchtweerstand met 30 procent vermindert ten opzichte van de 2019 vork.
Het frontale profiel van de fiets kreeg dus speciale aandacht. Er zijn twee voorvorkversies voor het nieuwe Electron Pro kader: een sprintvork en een voorvork voor de achtervolginsnummers, waarbij deze laatste een 40mm as gebruikt in plaats van een standaard 100mm as. De visie over de aerodynamica van Argon 18 staat dus haaks tegenover die van Lotus/Hope voor Groot-Brittannië en Pinarello voor Italië, die dan weer opteren voor een bredere vorkopstelling.
De ontwikkeling van de complete fiets, die uitgerust is met een op maat ontworpen Zipp Super-9 Tubular Track Disc AUS wielset, is een samenwerking tussen Argon 18, Zipp, Cycling Australia, de Universiteit van Adelaide en Monash University.
De standaard wielbouten voor pistefietsen zijn vervangen door doorsteekassen (thru-axles, red.) om de stijfheid te verhogen en de luchtweerstand verder te verminderen. Daarnaast is het voorvork voorzien voor een integratie van de standaard timing chip die gebruikt wordt op wedstrijden om zo nog meer watts te besparen.
“We zijn echt trots op deze fiets, en het is door echt teamwerk en door samenwerkingen dat Argon 18 en Zipp deze fiets voor ons hebben ontwikkeld,” zei Cycling Australia Performance Director, Simon Jones, in een persbericht.
VP Product bij Argon 18, Martin Faubert, voegde hieraan toe: “Door de krachten te bundelen (met Zipp en de universiteiten, red.) om de best mogelijke uitrusting te ontwikkelen, hebben we nu een fiets die de grenzen in alle opzichten verlegt, waardoor de renners alle mogelijke voordelen krijgen in hun zoektocht naar goud”.
Er zijn eveneens nieuwe, geïntegreerde sturen voor de sprint- en groepsnummers, plus nieuwe opzetstukken voor de tijdritposities ontwikkeld, die stukken zijn op maat gemaakt voor elke wielrenner in de achtervolginsnummers. Naast de stijvere cockpit werd ook de stijfheid rond de trapas aangepakt, zodat ook de krachtige sprinters hun kracht kunnen vertalen naar snelheid.
De fiets zal publiek verkrijgbaar zijn via Argon 18, want dit is namelijk een vereiste van het olympisch comité. Deze Electron Pro 2020 is beschikbaar voor 18.000 Amerikaanse dollar (ongeveer € 16.000, red.), inclusief de Zipp wielen en de sprint- en achtervolgingsvorken.
Meer informatie: Argon 18
Foto’s: @hikarimedia