De Amerikaanse autofabrikant General Motors trekt zich na iets meer dan een jaar al uit de e-bikemarkt terug. GM lanceerde vorig jaar zijn eerste e-bike, de Ariv vouwfiets, in België, Nederland en Duitsland. Het bedrijf wou daarmee een stukje van de steeds groter wordende e-biketaart, maar het moet dus zijn plannen voorbarig opbergen. De coronacrisis zou de oorzaak zijn van de vroege stopzetting van de activiteiten.
Vorig jaar waren we nog te gast op het Ariv launch event van de autogigant die ons verzekerde dat de Ariv niet zomaar een zijproject was en dat er wel degelijk een lange termijnvisie was. General Motors stapte juist in de e-bikemarkt vanwege de indrukwekkende groei van de verkoop van elektrische fietsen en om zo minder afhankelijk te zijn van de automarkt. Met de Ariv mikten ze op een toenemende mobiliteitsmix in het woon-werkverkeer waarbij je met de auto naar de stad rijdt en vervolgens in de stad jouw fiets gebruikt.
GM ontwierp en produceerde de e-bikes in eigen huis. Ze moesten zich onder andere onderscheiden met een compact ontwerp. De fietsen waren standaard voorzien van een smartphonehouder, inclusief een usb-aansluiting om jouw mobiel op te kunnen laden. De bijbehorende Ariv app gaf de gebruiker allerhande informatie over zijn fiets, zoals de resterende accuduur, snelheid en afgelegde afstand, naast diagnostische informatie en bedieningsmogelijkheden. De Ariv Meld kostte € 2.800, de Merge € 3.400.
GM is volledig gestopt met de productie van de Ariv producten en de merkwebsite stuurt alle bezoekers nu automatisch door naar de algemene GM-website. Het bedrijf verklaart tegen technologiewebsite The Verge dat het door Ariv kennis heeft opgedaan over micromobility en deze zal kunnen gebruiken voor toekomstige innovaties. De reden om te stoppen met de verkoop van de elektrische vouwfietsen ligt volgens GM bij de gevolgen van Covid-19. De autofabrikant heeft namelijk zwaar te lijden onder dalende autoverkopen, waardoor relatief nieuwe bedrijfsonderdelen gesloten dienen te worden. Zo moest eerder Maven, de autodeeldienst van GM die in 2016 het levenslicht zag, al het veld ruimen.
Micromobiliteit interesseert wel meer auto- en motorfabrikanten, die elk hun graantje proberen mee te pikken in de groeiende e-bikemarkt. BMW zit al langer in de fietsindustrie met hun “eigen” e-bikes, maar ook Audi, Harley-Davidson, Ducati, Mercedez-Benz, Maserati, etc. proberen (vaak tevergeefs) fietsen op de markt te brengen, van concepten tot volwaardige e-bikes. Ook Jeep wil deze zomer een elektrische mountainbike op de markt brengen.
Bron: Tweakers.net