Fietsen

BMC en zijn Roadmachine 2017

Een allround fiets, enkel beschikbaar met schijfremmen. Dat is de nieuwe BMC Roadmachine van het Zwitserse fietsmerk, een prima keuze voor de sportieve fietsers onder ons.

De endurance fiets werd ontwikkeld onder het motto: “Welke racefiets zou jij kopen, mocht je er slechts 1 kunnen kiezen?” Het resultaat is een allround fiets die niet uit de boot zou vallen naast de verschillende proffietsen op de markt. Ook al omdat BMC de fiets gerust zou gebruiken op het hoogste koersniveau, mocht de UCI in april  (tijdelijk) het gebruik van schijfremmen in het profpeloton niet verboden hebben.

De Roadmachine kreeg een lichte frameset, ontworpen met de nadruk op fietscomfort. Zo is er voldoende ruimte voorzien voor het gebruik van banden tot 32mm, al is 28mm de meest courante nieuwe standaard voor endurance fietsen. Het design en de prestaties van de fiets schipperen ergens tussen de Team Machine SLR racefiets en de Granfondo endurance fiets. Het gewicht van de carbon Roadmachine 01 (beste model, maat 54) is 920 gram, wat 130 gram lichter is dan de Granfondo 01 en 130 gram zwaarder dan de Team Machine SLR. En ook de stijfheid van de vorken valt ergens tussenin.

BMC-Roadmachine_carbon-all-road-endurance-race-bike_two-climbing

De BMC Roadmachine 01 kreeg een geïntegreerd cockpit systeem, waarmee de (Di2) vesnellings- en remkabels netjes opgeborgen zitten en via de stuurpen hun einddoel bereiken. Een nette en aerodynamische look die neigt naar de Team Machine SLR. Daarnaast kreeg de Roadmachine dan ook enkele kenmerken mee van de Granfondo, die te merken zijn in het design van het kader. Via het bedrijf haar Tuned Compliance Comfort ontwerp is de vormgeving in het werk gesteld om jouw fietscomfort te verzekeren. Al lijken ons bredere banden nog net iets efficiënter te zijn als het op rijcomfort aankomt. Zoals eerder gezegd is hier ruimte voorzien voor 28mm banden, en tot 30mm in de carbon modellen. De Roadmachine 03 biedt zelfs nog 2mm extra ruimte in zijn aluminium kader (met carbon vork).
De nieuwe Roadmachine van BMC lijkt dus een ideale mix te bieden tussen prestatie en comfort, en dat is ook te merken aan de wegligging en stuurmogelijkheden van deze bolide.

BMC heeft 3 Roadmachine framesets in zijn gamma, verspreid over 8 verschillende modellen gaande van Shimano Dura Ace Di2 tot Tiagra. De Roadmachines 01 en 02 zijn beiden volledig opgebouwd in carbon, maar gebruiken verschillende carbonvezeltypes. Hierdoor is de Roadmachine 02 een paar 100 gram zwaarder (1.100 gram t.o.v. 920 gram). De laatste frameset is de Roadmachine 03, bestaande uit een aluminium kader met carbon vork wat goed is voor 1.270 gram.

Enkele leuke extra’s die BMC aan hun nieuwe model toevoegde zijn o.a. een eigen stuurpen-adapter voor toestellen zoals jouw Garmin fietscomputer en/of GoPro camera. En op de Roadmachine 02 en 03 zijn spatbordbevestigingen voorzien. Bij de aluminium Roadmachine 03 gaan ze zelfs nog een stap verder door toevoeging van bevestigingen voor een fietsrek, om er een zo volledig mogelijke fiets van te maken. Al lijkt het ons toch een dure optie om als winterfiets te gebruiken of om deze in te zetten voor jouw woon-werkverkeer.

Cadel en BMC Roadmachine

De prijzen voor deze interessante fiets variëren van €1.799 voor de Roadmachine 03 met Shimano Tiagra tot €9.999 voor de Roadmachine 01 met Shimano Dura Ace Di2.

© BMC

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend