Fietsen

BMC Timemachine Road: alles draait om aero

De ene aero racefiets na de andere wordt gelanceerd, en ook BMC blijft niet bij de pakken zitten. Want ze brengen een nieuwe versie van de Timemachine Road (TMR01) uit, die voor het eerst sinds 2012 een volledig nieuw design krijgt.

De nieuwe fiets zal uitsluitend verkrijgbaar zijn met schijfremmen en naast het feit dat de fiets sneller en comfortabeler zou zijn, is er ook nagedacht om de fiets er simpelweg ook snel te doen uitzien.

Voor dat design van de nieuwe Timemachine, schakelde BMC ‘computional fluid dynamic’ (CFD) studies in. Daarmee werden de vormen en profielen van de buizen verfijnd voor een optimale aerodynamische efficiëntie. Naast CFD werden ook opnieuw de windtunnel en de wielerpiste ingeschakeld om verdere testen te doen op gebied van aerodynamica en om de CFD simulatie resultaten te kunnen ondersteunen. Vervolgens werd ook het eigen Impec Lab ingeschakeld om de carbon lagen te schikken voor een maximale stijfheid en conformiteit van het frame op de juiste plaatsen. Het resultaat hiervan is een futuristisch design.

© CyclingWeekly

De meest in het oog springende design features van de nieuwe BMC TMR zijn de geïntegreerde bidonhouders in samenwerking met de Italiaanse specialisten daarin, Elite. Dit zou volgens de BMC ingenieurs gebeurd zijn om het frame meer aerodynamisch te maken en de luchtweerstand te verkleinen, want vroeger werden die bidonhouders maar al te vaak vergeten bij het ontwerpen van een aerofiets. Sterker nog, de nieuwe Timemachine is sneller mét bidons dan zonder… En in het design van de bidonhouder van de onderbuis werd ook een integratie voorzien voor de nieuwe Shimano Di2 junction box. Net onder die bidonhouders kan je dan weer een kleine opbergruimte vinden. De opbergruimte is ontworpen om een zadeltas te vervangen en zo heb je dus ook op training minder luchtweerstand.

© CyclingWeekly

Ook de cockpit van de nieuwe Timemachine werd grondig aangepakt met de lessen die BMC al kon leren van hun Roadmachine en Teammachine. Het Zwitserse fietsmerk paste hun integrated cockpit system (ICS) aan met een bredere en dunnere stuurpen, die verticaal zo voor wat extra comfort zorgt door mee te geven en lateraal voldoende stijfheid geeft.
De cockpit bestaat uit 2 delen, waardoor de klanten meer flexibiliteit hebben in hun keuze. Iets wat je gebruikelijk niet hebt bij sturen en stuurpennen die uit 1 stuk bestaan, en die je steeds meer ziet op aerofietsen. Daarnaast werd ook nagedacht bij de spacers, want door hun design kan je jouw stuur hoger en lager zetten zonder hoeven te prutsen met de kabels van de hydraulische schijfremmen. Wel handig lijkt ons.

Naast de nieuwe SystemSix van Cannondale en de nieuwe Venge van Specialized, claimt ook BMC de snelste aerofiets op de markt te hebben gebracht. Maar een vergelijkende test tussen deze 3 nieuwe aerofietsen is er nog niet. Het is dus moeilijk te zeggen welke van deze 3 fietsen nu effectief de snelste is.

De nieuwe BMC Timemachine Road zal binnenkort beschikbaar zijn bij jouw lokale dealer en komt in 4 uitvoeringen, waarvan 3 standaard met een elektronische groepset. De TMR01 ONE (Shimano Dura Ace Di2) kost € 11.999, de TWO (SRAM Red eTap) kost dan weer € 9.999, de THREE (Shimano Ultegra Di2) vervolgens kost € 7.999. En dan heb je nog de MOD (waarschijnlijk Shimano Ultegra) die € 4.199 kost.

Vorig artikelVolgend artikel