Nieuws

Burgemeester van Parijs wil auto’s verbannen om fietsen en wandelen te stimuleren

Op 28 juni werd Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, herkozen tot burgermoeder. Hidalgo (Parti socialiste) is sinds 2014 burgemeester van de Franse hoofdstad en staat vooral bekend voor haar “vergroeningsmissie”, waar de voetgangers en fietsers opnieuw centraal komen te staan. Ze versloeg de concurrentie met 50,2% van de stembusgang tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

De tweede ronde van de gemeenteraadsverkiezingen, die aan het begin van de coronaviruscrisis was uitgesteld, bracht een record lage opkomst op. Amper 40% van de kiezers heeft bij deze lokale verkiezingen over heel Frankrijk gestemd, waarschijnlijk een gevolg van de bezorgdheid rond COVID-19 besmettingen.

Als onderdeel van haar manifest is Hidalgo van plan om de Franse hoofdstad drastisch te veranderen. Het idee is dat de stadsbewoners op 15 minuten wandelen of fietsen alle essentiële functies vinden: winkels, kantoren, scholen, gezondheidszorg, sport, cultuur en ontspanning. Vergeet koning auto dus, Hidalgo heeft het over een ‘Vélorution’.

BREAKING: Anne Hidalgo is reelected as mayor of Paris.Choosing humans over vehicles in designing streets and cities pays off politically. So: who's next?

Posted by Urban Cycling Institute on Sunday, June 28, 2020

Plannen voor een 15-minutenstad, of ‘Ville Du Quart D’Heure’, werden op 21 januari al onthuld tijdens Hidalgo’s herverkiezingscampagne. De plannen zijn bedoeld om Parijs om te vormen tot een mensvriendelijke stad en bouwen voort op Hidalgo’s “Plan Vélo” die tijdens haar huidige ambtstermijn reeds werd doorgevoerd. Ze wil meer ruimte voor auto’s verwijderen en de vrijgemaakte ruimte inrichten voor fietsers, voetgangers en meer groen. Ze volgt hiermee de Nederlandse gedachtegang die we ook in steden als Amsterdam of Rotterdam kunnen aantreffen.

“Als u van seizoen 1 (van Plan Vélo, red.) goed vond, dan zal u zeker van seizoen 2 houden”, onthulde Hidalgo op 29 januari. De ruimte die nodig is om Parijs fietsvriendelijk te maken zou vooral ten koste gaan van het autoverkeer. Volgens haar plannen zal Parijs 72% van haar parkeerplaatsen op straat verwijderen. Er zijn in totaal 621.600 parkeerplaatsen in Parijs, de meeste daarvan zijn ondergrondse, commerciële of binnenparkings. Volgens een studie van Atelier Parisien d’Urbanisme (Apur) uit 2019 zijn er 83.500 parkeerplaatsen beschikbaar op straat in Parijs, Hidalgo is van plan om er hiervan 60.000 te verwijderen.

Hidalgo heeft een ambtstermijn van zes jaar en zal veel, zo niet alle maatregelen die ze heeft beloofd, kunnen doorzetten in haar “seizoen 2” van de ‘Vélorution’.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend