Begin juni lanceerde Canyon op hun thuiswegen in Koblenz hun upgrade van de Endurace CF, namelijk de Canyon Endurace CF SLX. Het Duitse bedrijf geeft hiermee dus aan dat deze fiets in hun endurance gamma behoort.
Opvallend is het grote aantal veelzijdige endurance fietsen die nu voor 2017 op de markt komen. Zo denken we ook aan de recente lancering van de BMC Roadmachine en eveneens de Focus Paralane, die in dezelfde categorie thuishoren en de nodige onderlinge strijd kunnen leveren. Want alle drie zijn het stuk voor stuk geslaagde racefietsen.
Voor een lange afstandsfiets is de Endurace CF SLX misschien wel een van de meest performante opties op de markt momenteel. Hij is vrij licht met 820g voor een medium kader, en met vork reken je er nog 325g bij. Daarbovenop werd de vorm van de fiets bepaald, volgens Canyon, om de extra luchtweerstand van de schijfremmen zo goed als onbestaande te houden. Maar wanneer we over endurance modellen spreken, dan weten we uiteraard dat de nadruk vooral op comfort en veelzijdigheid zal liggen binnen het designschema.
Met het comfort in het achterhoofd werd vooral de zadelbuis en -pen aangepakt. De zadelpen blijft de gebruikelijke 27,2mm diameter meten, maar ze kreeg wel een opsplitsing. Hierdoor werkt het tweedelige stuk van de carbon zadelpen als een veer, die meegeeft naar achteren toe om voornamelijk oneffenheden in het wegdek te elimineren. Verder kreeg de zadelbuis ook nog een curve om verder comfort te garanderen. Want deze curve maakt het eenvoudiger voor de buis om wat mee te veren onder lading. Daarnaast werd zelfs de zadelklem herwerkt, want die bevindt zich nu achteraan in de zadelbuis, lager dan normaal net om de zadelpen wat meer ruimte voor flexie te geven.
Ook vooraan op de fiets werd aan jouw comfort gedacht. En opnieuw is dit niet onmiddellijk aan het kader te danken, maar wel aan hun nieuwe cockpit. De H31 Ergocockpit is een ééndelig stuur en stuurpen, die ontwikkeld is om meer te buigen onder lading en om beter in de hand te liggen tijdens het fietsen door zijn specifieke vorm. Daarbovenop is voor iedere kadermaat een andere reikwijdte en hoogte voorzien, voor een betere proportionele afstelling per maat.
Het oog wil ook wat, en daarom vinden we de voorkant van deze Canyon toch het vermelden waard. Want de vorm van hun H31 Ergocockpit met bijhorende spacers loopt vloeiend over in de bovenbuis van het kader. Alleen jammer dat de kabels niet volledig weggewerkt zijn, vooraleer ze nu terug in het frame verdwijnen.
Zoals eerder vermeld, ligt de nadruk bij de Endurace CF SLX eerder op ergonomie. Dat zorgt ervoor dat het kader, net zoals bij de BMC Roadmachine, een oplopende bovenbuis kreeg. Wat een hoogteverschil van 10 tot 14cm minder oplevert, waardoor je een minder voorovergebogen zitpositie aanneemt als fietser. Qua racegeometrie is deze fiets dus iets minder. Maar wat deze endurance bolides mankeren aan optimale koerspositie maken ze dan weer goed in wegligging en sturen. Tenslotte is ook de stabiliteit van de Endurace CF SLX aangepakt door een langere achtervork van zo’n goede 41,5cm.
Canyon mist de boot niet wanneer het op banddiktes aankomt, net zoals bij de meeste allround fietsen tegenwoordig voorziet het ruimte voor 28mm banden. Meer nog, je kunt tot 33mm gaan. Al lijkt dat ons toch wat van het goede teveel…
Tot slot delen we graag mee dat de Canyon Endurace CF SLX verkrijgbaar is in 6 modellen. Er is geen verschil in kader en/of vork zoals bij de BMC Roadmachine, maar wel in afstelling. Want die varieert van Shimano Ultegra tot Dura Ace Di2. De prijs gaat van €1.799 voor het laagste model tot €5.199 voor het beste model met Dura Ace Di2.