Fietsen

Canyon PROJECT: ride green, 3D geprint mountainbike prototype

Tijdens de Cycle Show in Londen laatstleden werd voor het eerst een 3D geprint duurzaam mountainbike prototype van Canyon, in samenwerking met BIKE Magazine, aan het grote publiek voorgesteld.

Het nogal opmerkelijk ogende frame en voorvork werden gebouwd in het kader van het ‘Ride Green’ project van BIKE Magazine in Duitsland, waarbij Canyon gevraagd werd om het Cradle 2 Cradle frame hiervan te bouwen. De rest van de constructie werd gemaakt door merken die meewerkten aan het project met als doel een fiets te ontwerpen die zo duurzaam mogelijk is, waarbij alle onderdelen volledig recyclebaar zijn en materialen hergebruikt kunnen worden zonder af te zien van de kwaliteit van de fiets.

Foto door bike-magazine.de

Bij het onderzoek naar het produceren van een duurzamere fiets werd niet alleen gekeken naar materialen, maar werd ook het reduceren van afval meegenomen als onderdeel van het ambitieuze doel. In het streven naar minder afval en verspilling werd gekozen voor 3D-printen als techniek en aluminium als materiaal om het frame te maken. Het Duitse 3D-printbedrijf Materialise gebruikte voor het productieproces Selectief Laser Smelten, een 3D-printtechnologie waarbij een object wordt gebouwd door fijn metaalpoeder, in dit geval aluminiumpoeder, selectief laagsgewijs te smelten met een krachtige laser. Deze productiemethode maakt de creatie van unieke vormen mogelijk die duidelijk te zien zijn op de conceptfiets. Het design werd gemaakt door Canyon ingenieur Johannes Thumm.

Om ervoor te zorgen dat het frame aan de eisen van het project voldoet, zijn alleen recyclebare materialen gebruikt. 3D-printen is de ideale productietechniek, omdat het regionale productie, korte doorlooptijden en een lagere prijs mogelijk maakt. Om het ongelooflijk uitziende frame te creëren, is in het ontwerp gebruik gemaakt van een skelet dat een dragende structuur vormt met een extra laag errond die meer bescherming en betere oppervlakte-eigenschappen biedt.

Elk van de drie frame delen van het ontwerp kost ongeveer zes uur om te maken en het geclaimde gewicht voor het frame en de vork is 2kg. Er zijn op dit moment geen plannen om deze fiets in productie te nemen bij Canyon, maar het zal interessant zijn om in de gaten te houden hoe dit project mogelijk van invloed kan zijn op toekomstige Canyon fietsen en ontwerpen.

Bron: bike-magazine.de & Pinkbike

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend