Fietsen

Daar is de nieuwe Ridley Noah Fast

Ridley Noah Fast

Al een heel eind aangekondigd en vele ‘teasers’ later, onthult Ridley eindelijk hun nieuwe aero racefiets. Een volledig herwerkte versie van de Noah die al een enkele jaren meegaat in het peloton, de Ridley Noah Fast. De Noah Fast sluit de rij van de nieuw aangekondigde aero racefietsen, van onder andere BMC, Specialized en Cannondale. En we zijn blij dat dit Belgische merk mee blijft spelen met de grote jongens.

Ridley is volledig van nul herbegonnen bij de ontwikkeling van deze nieuwe Noah Fast, die nog steeds zeer stijf is en uitstekende aerodynamica biedt. Maar deze keer is er ook extra gelet op gebruiksgemak, iets dat vaak nogal een minpunt was bij de aero racers. Vooral bij de afstelling van de fiets is goed nagedacht, met 5 verschillende kadermaten, 6 verschillende stuurlengtes en een keuze aan spacers. Enkel de stuurbreedte zal je niet kunnen aanpassen.

Ook Ridley maakt gebruik van de laatste technologie op gebied van aerodynamica en daarom gingen de ingenieurs van de fietsconstructeur aan het werk met de resultaten van de Computer Fluid Dynamics (CFD) en de windtunnel. Waarmee ze ieder onderdeel zo aerodynamisch mogelijk konden maken voor 1 zeer snelle fiets op zijn geheel. Die snelle onderdelen vallen ook wel op, zo zie je wel dat er gewerkt is aan de achterkant van de fiets, aan de zadelpen en het meest opvallend aan het stuur. Een geïntegreerde cockpit met een brede maar dunne stuurpen. Zodat het stuur verticaal wat comfort geeft, terwijl het zeer stijf is horizontaal zodat je vlekkeloos kan sturen.

Ridley is al langer bezig met aerodynamica, en de eerste Noah was dan ook een knap staaltje van ingenieurswerk. Dat is bij deze nieuwe Noah Fast niet anders. Waar opnieuw de F-Surface technologie gebruikt wordt door het Belgische fietsmerk. Hier en daar op het oppervlak van de fiets zal je gleuven of insnijdingen zien, zoals op de balhoofdbuis op de voor- en achtervorken en op de spacers. Door die inkepingen zou de luchtstroom langer langs het frame blijven lopen wat moet resulteren in een positief effect op de luchtweerstand tijdens het rijden.
Onderaan aan de voorvork kan je eveneens een soort van vleugels terugvinden, de zogenaamde F-Wings. Die moeten voor minder turbulentie zorgen die veroorzaakt wordt door het draaien van de naaf van het wiel. Dat zien we ook bevestigd bij andere merken, die een gelijkaardige vorm onderaan de voorvork gebruiken.

Zoals eerder gezegd is gebruiksgemak een belangrijk punt geweest bij de ontwikkeling van deze nieuwe Noah Fast en daarom zou het volgens Ridley nu makkelijk moeten zijn om de interne kabels te onderhouden. En dat zijn ze nagenoeg allemaal, want veel kabels zal je niet spotten rond deze fiets.

De herwerkte Noah Fast zou ongeveer 250 gram lichter moeten zijn dan zijn voorganger. Daarnaast zou de nieuwe aero racefiets van Ridley iets stijver zijn rond de trapas en de balhoofdbuis. Rond de achtervork is wat meer ruimte voor comfort, doordat die iets meer meegeeft.

Via de website van Ridley kan je terecht bij een dealer en daar kan je eveneens kijken voor een hogere of lagere afmontage. Want de Noah Fast komt standaard met Ultegra Di2. En verrassend genoeg niet standaard met schijfremmen, want velgremmen blijven een optie bij deze Ridley Noah Fast in tegenstelling tot de meeste directe concurrenten. De Noah Fast Disc met Ultegra Di2 zal € 7.899 kosten en de Noah Fast Rim met Ultegra Di2 zal € 7.399 kosten.

Meer info: Ridley

Vorig artikelVolgend artikel