Fietsen

Dassi maakt de eerste fiets uit grafeen

Dit jaar kregen we een eerste kennismaking met grafeen in de banden van Vittoria. Een veelbelovend composiet zo blijkt, want het Britse Dassi brengt de eerste fiets uit grafeen op de markt.

Tweehonderd keer sterker dan staal, en toch lichter dan papier. Daarbovenop lijken andere mechanische eigenschappen, zoals het geleiden van elektriciteit eveneens zeer interessant voor bijvoorbeeld elektronisch schakelen, functionele gegevens verzamelen via het frame om ze naar jouw fietscomputer door te sturen, … Grafeen lijkt dus wel eens in de nabije toekomst een upgrade voor carbon en jouw portemonnee te kunnen zijn, tenminste als de test van Dassi slaagt. Een geslaagde test zou misschien wel de aandacht van de grotere fietsfabrikanten kunnen trekken en dan zou de fietsmarkt opnieuw een evolutie door kunnen maken.

Grafeen-Dassi-bracket

Door een combinatie van de carbonvariant (grafeen) met bestaande producten en een aanpassing van de epoxyhars, kon Dassi hypercomposieten samenstellen om het volledige potentieel van grafeen te benutten. Deze samenstelling levert enkele opvallende resultaten op. Zo is het frame 50% minder vatbaar voor breuken en is de kracht tussen de verschillende lagen van het fietskader 70% sterker, uitstel van barstvorming, verhoogde hechting tussen carbon en hars, en dat voor een frame dat slechts 500 gram ongelakt weegt. Ter vergelijking, een carbon frame met dezelfde karakteristieken voor kracht en stijfheid zou op 950 gram ongelakt uitkomen. Een behoorlijk verschil dus.

Grafeen-Dassi-voorbeeld

Het doel van de Britse fietsfabrikant is om op termijn een ‘smart bike’ te ontwikkelen, een frame uit grafeen is hier dus een belangrijke eerste stap in. Er zijn talloze nieuwe mogelijkheden door de geleidbaarheid van het nieuwe composiet, één ervan is om de biomechanische efficiëntie van renners te bepalen. Dat zou opnieuw inzichten kunnen opleveren in de ontwikkeling en geometrie van fietsen. Dassi neemt het voorbeeld van de grondige gegevensverzameling van F1 teams over, een logische stap volgens Stuart Abbott, CEO en oprichter van Dassi die een achtergrond heeft bij Rolls Royce als ruimte ingenieur.

In Groot-Brittannië zijn de fabrikanten er zich van bewust dat dit alles momenteel slechts in theorie mogelijk is, en er dus geen zekerheid bestaat dat de gegevens die verzameld worden in het frame ook effectief functionele en bruikbare resultaten zullen opleveren. Maar eind 2016 zullen ze bij Dassi meer weten. Indien de data dan ook echt bruikbaar lijkt te zijn, dan zullen zij fietsen op maat naar een nieuw niveau kunnen tillen. Want niet enkel de geometrie van de renner zal in rekening gebracht worden, maar ook de krachtoutput en fietsnoden (afhankelijk van wel type renner je bent). Mocht dit alles blijken te kloppen, dan zou dit fietsenmerk wel een heel eind voorsprong hebben op hun concurrenten en zullen ze technologisch zelfs een stap verder staan dan de F1 industrie (als het op het gebruik van grafeen aankomt uiteraard).

Wij zijn alvast benieuwd naar de resultaten, én naar het prijskaartje!

Dassi-grafeen-frame

© Dassi

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend