Waarom nemen Belgen en, in het algemeen, Europeanen niet vaker hun fiets? En, bijkomende vraag, hoe kan je hen aansporen om het te doen? Een Europese studie afgenomen in 9 steden van 4 landen tracht hier een antwoord op te bieden.
Het is vooral de verkeersveiligheid die met de vinger wordt aangewezen. Zowel in Gent als Luik geven fietsers aan voornamelijk begaan te zijn met hun veiligheid. Maar in Nederland daarentegen, specifiek in Groningen en Tilburg, lijkt die gedachte dan weer niet mee te spelen in de balans. En met de komst van de elektrische fiets speelt fysieke inspanning ook steeds minder mee als een excuus om niet te fietsen.
Dus, wat is de oplossing dan?
Benoît Godart van het Vias institute stelt voor om gemeentes te motiveren om te investeren in een aangepaste infrastructuur. “Gemeentes zeggen dat ze op een bepaalde plaats geen fietspad zullen aanleggen, omdat daar geen fietsers zijn. Maar je moet dit net andersom aanpakken. Door de infrastructuur te voorzien, zullen nieuwe gebruikers worden aangetrokken”, vertelt hij aan onze collega’s van Sudpresse. “Steden en gemeenten die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van hun wegen, kunnen niet alleen gratis aanbevelingen ontvangen, maar ook een raming van de kosten van de investeringen”.