Frankrijk is het beu, daardoor neemt het drastische beslissingen in de strijd tegen opgevoerde e-bikes, die de begrenzing van 25 km/u of van 45 km/u niet respecteren. Iedereen die betrapt wordt op het opschroeven van het vermogen van een elektrische fiets riskeert voor de rechtbank te moeten verschijnen met een monsterboete, een schorsing en mogelijk een gevangenisstraf tot gevolg.
De verantwoordelijkheid van het opdrijven van een elektrische fiets ligt, volgens de Franse regering, zowel bij de fabrikanten, de handelaren, als de eigenaars van de fietsen en onderdelen. Bij fabrikanten gaat het voornamelijk over zij die opvoersetjes produceren.
Ook in België is het gegeven populair, dat blijkt uit een undercoveronderzoek van de VRT waar de conclusie was dat het illegaal opdrijven wijdverspreid is bij Vlaamse fietsenmakers.
Verzekering en garantie opgeschort
De nieuwe Franse mobiliteitswet L317-1 die begin dit jaar van kracht werd, voert duidelijk de strijd tegen illegaal opgedreven e-bikes. In de wet staat dat elke verandering aan het aandrijfsysteem de categorie-indeling van de fiets wijzigt. Indien door de verandering meer vermogen dan de opgegeven fabrieksinstellingen merkbaar op te meten is, dan wordt de tweewieler niet langer als een fiets beschouwd. Hierdoor vervallen de verzekering én de fabrieks- en dealergaranties.
De nieuwe wet gaat ver in Frankrijk. Voor alle schuldige betrokkenen dreigt een boete van € 30.000, alsook een celstraf van één jaar voor de eigenaar en de handelaar en twee jaar voor de fabrikanten van de opvoer-/deblokkeringsetjes. Streng? Nog niet genoeg volgens de Franse overheid, want de dader kan zelfs voor drie jaar geschorst worden of zijn rijbewijs opgeschort zien. Verder mag de opgevoerde e-bike of speed pedelec niet meer worden gebruikt totdat deze weer in originele staat terug is gebracht.
Opsporen van overtredingen niet evident
Eén ding heeft de nieuwe Franse wet toch over het hoofd gezien; hoe gaan de autoriteiten dit opsporen en controleren? Het is niet evident om opgevoerde e-bikes en speed pedelecs er zo maar van tussenuit te halen. Het meest waarschijnlijk is een aantal willekeurige controles in voornamelijk grote steden door ambtenaren of overheidsfunctionarissen.
En wat in België?
We beschreven eerder al wat de risico’s zijn in ons land bij het opdrijven van je e-bike. Een concreet voorbeeld was er recent in Kortrijk, beschrijft hln.be, waar een fietser gevat werd op een elektrische fiets die zonder veel trappen meer dan 50 km/u kon rijden. De speedpedelec bleek een Chinese import en voldeed dan ook niet aan de Europese regels. De fiets was zelfs voorzien van een extra gashendel die toeliet ver boven de wettelijke 45 km/u voor speedpedelecs te kunnen rijden. De illegale e-bike werd door de ordediensten in beslag genomen en er volgde een proces-verbaal voor de man.
Bron: Tweewieler