De afgelopen 10 jaar maakte de e-bike een fenomenale opmars van nicheproduct tot mainstream vervoersmiddel, met een marktaandeel dat groeide van 15% in 2011 naar 60% nu. Hippe merken als VanMoof, Cowboy, Mokumono en Veloretti zorgden er mee voor dat het grote publiek de elektrische fiets volledig in de armen is gaan sluiten.
Maar na de coronapiek lijken de jaren van hypergroei voorbij. Uit cijfers van marktleider Accell blijkt dat de verkoop van e-bikes in 2022 met 16% daalde. Concurrenten als Pon en Trek zien een zelfde neergang.
Deze turbulentie roept de vraag op of dit een gezonde correctie is na de oververhitting tijdens de coronapandemie, of een structurele verzadiging van de vraag. Feit is dat de e-bikemarkt versplintert is, met tal van kleine spelers. Net als de biermarkt lijkt een consolidatie onvermijdelijk, waarin alleen de sterkste partijen overleven. In de biermarkt zagen we de afgelopen jaren een niet te volgen opeenstapeling van nieuwe kleine “craft” biermerken. Op een gegeven moment werden de mooie bieren en merken opgepikt door de grote spelers in de markt. Sommige van die “craft” merken blijven een klein bestaan leiden, maar er verdwenen er ook weer heel veel, die het financieel niet konden bolwerken. Dat kan in de elektrische fietsenbranche ook gebeuren.
We moesten ondertussen afscheid nemen van VanMoof en Gleam (een Oostenrijks fietsmerk dat gespecialiseerde e-cargobikes voor vrachtvervoer maakte) en mogelijk volgen er nog een aantal kleinere spelers indien de huidige marktsituatie zich blijft voortzetten.
Toch zijn er ook lichtpuntjes. Zo groeit het aantal pendelaars dat kiest voor een e-bike nog steeds. En nieuwe spelers zoals rijwielspecialist Profile kondigden de introductie van eigen elektrische modellen aan.
De sector lijkt in woelig vaarwater terechtgekomen na de euforische groei. Een zekere afkoeling en schaalvergroting is onvermijdelijk. De komende jaren zal blijken welke bedrijven over voldoende wendbaarheid en veerkracht beschikken om deze storm door te komen.
De elektrische revolutie in tweewielers staat nu voor een grote uitdaging. Het wordt een transitionele periode, waarin de sector de overgang moet maken van pionier naar volwassen markt. Met vallen en opstaan zal de e-bikesector zijn plek moeten vinden in de nieuwe realiteit. In deze volwassener wordende markt kunnen alleen de meest wendbare en financieel solide partijen overleven, iets om rekening mee te houden voor een aantal van de D2C e-bike startups.
Bron: Dirk Mulder #Dirkinzichtenretailtrade