“Onze bestelwagenchauffeurs halen gemiddeld 10 à 12 leveringen per dag, terwijl de e-cargofietskoeriers soms meer dan 30 leveringen per dag doen,” zegt Doug Hutchinson die aan het hoofd staat van Absolutely Sameday, een koerierbedrijf in het hart van Londen.
De Absolutely koerierbedrijfsgroep is opgericht in 1865 door George Thompson en vandaag wordt dat werk verder gezet door zijn achterkleinzoon, Jeremy Thompson. “Als je naar de verkeerssnelheden kijkt in Londen, dan verplaatsen we ons aan dezelfde snelheid als in 1880, toen er nog met paard en kar gereden werd,” wist Thompson te vertellen.
Fietsen komen tot hun recht wanneer motorvoertuigen er vaak niet in slagen om door opgestopte straten te geraken, daarom investeerde Absolutely in een vloot e-cargofietsen.
Bestelwagenchauffeurs vinden wordt steeds moeilijker en eenmaal je dan iemand vindt, dan staat die ergens vast in het verkeer, verzamelt hij parkeerboetes en kan hij moeilijk de leveradressen bereiken in de stad. In cargofietsen passen hetzelfde aantal pakketjes als in een van onze kleinere bestelwagens.
Cargofietsen stoten niks uit (zero emission) en moeten dus ook geen congestieheffing betalen in Londen. Daarnaast vallen ook de parkeerboetes en de snelheidsovertredingen weg. Een hele besparing dus.
Volgens Absolutely zijn elektrische cargofietsen gegarandeerd de toekomst in drukke steden en zij investeren dan ook verder in e-cargofietsen. De elektrische cargobikes slalommen los door het motorverkeer en kunnen makkelijk het laad- en lospunt bereiken zonder dubbel te moeten parkeren. Volgens het stadsbestuur van Amsterdam is de gemiddelde laad- en lostijd van bestelwagens en trucks 12 minuten, terwijl dat voor dezelfde hoeveelheid vracht slechts 3 minuten is bij een e-cargofiets.
Bron: Forbes – Carlton Reid