Fietsen

Een nieuwe Specialized S-Works Venge

Specialized S-Works Venge

De Specialized Venge is geen nieuwe fiets, want hij gaat al even mee in het peloton en staat samen met de Tarmac steeds in de top 10 van meest succesvolle racefietsen uit het profpeloton. En toch kreeg deze aerofiets een volledig nieuw uiterlijk. De nieuwe aero racer van S-Works was wel al een paar keer gespot in het profpeloton, onder andere in de Critérium du Dauphiné en de Tour de Suisse.

Er wordt vaak gezegd ‘never change a winning team’ dus waarom dan toch deze verandering? Wel de vorige versie van de Venge was al snel, maar hij was ook wat aan de zware kant vergelijken met andere snelle concurrenten. De voornaamste reden hiervoor waren de complexe aerodynamische vormen op en rond het frame. Die maken de fiets snel, maar eveneens ook zwaarder, te zwaar voor de profs die er dagelijks mee moeten racen, wist Chris Yu, Director of Integrated Technologies bij Specialized, te zeggen.

De uitdaging zat hem erin om die aerovormen van het frame bij te schaven zodat het gewicht naar beneden kon, maar zodoende dat de fiets nog steeds snel bleef. Dat resulteerde in een minder complexe balhoofdbuis, hoewel die nog steeds volledig geïntegreerd is met het voorvork. En ook de uitsnijding op de onderbuis moest eraan geloven. Al lijkt deze aerofiets nu wel meer op de Tarmac SL6, toch was dat een bewuste beslissing. Want deze fiets moet dag in, dag uit gebruikt kunnen worden, ook als het een aero racefiets.

De nieuwe Venge is 460 gram lichter dan de vorige Venge Vias en het frame zou nu even veel wegen als het S-Works Tarmac SL5 Disc frame, wat neer komt op 1020 gram. De fiets in zijn geheel, afgewerkt met Shimano Dura Ace Di2, weegt volgens het fietsmerk nu 7,1kg.

Terwijl de vorige generatie Venge Vias vooral het resultaat was van oneindige testen in de windtunnel van Specialized, is deze nieuwe versie eerder het resultaat van een nog slimmere technologie, de ‘Free Shape Optimisation’. Deze technologie werd geleend, want die werd niet binnen de fietsindustrie ontwikkeld. Kort gezegd, deze technologie stelt Specialized in staat om de optimale vormen qua stijfheid, gewicht en aerodynamica te ontwikkelen voor verschillende onderdelen van de fiets.

Het lijkt er steeds meer op dat fietsconstructeurs de toon willen zetten qua fietsstandaarden, en dat is hier niet anders. Want de nieuwe Venge zal enkel te verkrijgen zijn met schijfremmen en een elektronische groepset. Kortweg dus enkel met Shimano Di2, Campagnolo EPS of SRAM eTap, zolang die maar een interne batterij gebruiken. Voor Di2 werd er ook een nieuwe plaats voorzien voor de junction box, namelijk aan de achterkant van de zadelpen.

Dat zorgt zeker voor een nette cockpit, die overigens ook een volledig nieuw design kreeg. Want het vorige S-Works Aerofly Vias stuur en de Venge Vias Aero stuurpen werden niet helemaal gesmaakt door de profrenners, die deze vaak hebben vervangen met andere onderdelen. Boodschap begrepen dacht Specialized, die nu haar eigen onderdelen beter maakte dan de Zipp onderdelen die vaak ter vervanging gebruikt werden.

Net zoals het topmodel van de S-Works Tarmac zal de nieuwe Venge geleverd worden met de tweezijdige Power Cranks van Specialized. De fiets zal ook beschikbaar zijn in een Sagan versie. Voor de Specialized S-Works Venge Disc Dura Ace Di2 zal je € 10.999 moeten betalen, de frameset kost € 3.999.

Meer info: Specialized

Vorig artikelVolgend artikel