Fietsen

Eerste ervaring: ARIV Merge en Meld vouwfietsen van General Motors

ARĪV is een nieuw fietsmerk dat met de Merge en de Meld respectievelijk een elektrische vouwfiets en een compacte e-bike op de markt lanceren. Ook wij fronsten even met de wenkbrauwen toen we hoorden dat Ariv deel uitmaakt van General Motors, het moederbedrijf van onder andere Ford, Chevrolet en Cadillac. Het is dan ook niet de eerste keer dat een automerk komt aankloppen met een fiets, alleen bleek toen vaak dat de kennis van de fietsmarkt niet verder ging dan ‘een fiets heeft twee wielen’. Maar we kunnen nu al meegeven dat de fietsen van Ariv ons meer dan aangenaam verrast hebben.

General Motors plukte binnen hun eigen afdelingen enkele ervaren designers en ingenieurs weg en zette die vervolgens samen met bijvoorbeeld Hannah Parish, die eerder bij Cannondale en Specialized aan de slag was. Een geslaagde combinatie zo blijkt.

De Ariv fietsen bestaan uit een aluminium frame en vork, gebouwd rond een wielbasis voor 16″ wielen. De Merge en de Meld zijn uitgerust met een door GM (General Motors) ontwikkelde 250W middenmotor die gevoed wordt door een 240Wh batterij en tot 64km autonomie heeft (op de lichtste assistentie). Met een volledige oplaadtijd van ongeveer 4 uren lijkt ons dit een prima optie voor woon-werkverkeer. De batterij is verwijderbaar, maar dan moet je wel een inbussleutel bij de hand hebben…

Verder zijn beide fietsen uitgerust met Tektro hydraulische schijfremmen, die meer dan voldoende stopkracht geven. En de Merge is verder voorzien van Shimano Alfine 8-speed naafversnelling, al zijn we niet volledig overtuigd dat dit nodig was gezien de performantie van de motor waar we later op terugkomen. De Meld is in principe de niet opvouwbare singlespeed en bijgevolg goedkopere uitvoering van de Merge.

Eerste ervaringen

Tijdens de persvoorstelling in Brussel mochten we de Merge en de Meld samen met het Ariv team testen. Na een paar kilometers leverde dit deze eerste impressies op.

Fietsen

We hebben recent een elektrische vouwfiets getest van de marktleider binnen dat segment, de Brompton Electric (deze review komt binnenkort online). En we waren dus wel benieuwd naar hoe de Ariv Merge zich positioneert ten opzichte van de Brompton Electric.

Na de eerste meters werd meteen duidelijk dat het moeilijk zou worden om beide vouwfietsen met elkaar te vergelijken. Terwijl de Brompton Electric aanvoelt als een vouwfiets met ondersteuning, heb je bij de Ariv Merge eerder het gevoel van op een volwaardige e-bike te zitten.

Het is vooral de ligging van de fiets en de werking van de motor die het verschil maken. Die motor is misschien wel een van de beste waar we al mee reden en dat is toch wel straf, want we spreken hier over een vouwfiets. Er is volgens GM dan ook ongelofelijk veel tijd gespendeerd aan de motor en dat is dan ook te merken. Hij ziet er wat robuust uit met zijn nette industriële look, maar is 40% kleiner dan de motoren van de grootste concurrenten. Dat is nodig, want een vouwfiets is compact en moet toch relatief licht blijven. Ik zeg wel relatief, want met 22,5 kg is de Merge toch bijna 6 kg zwaarder dan de Brompton Electric. Een klein minpunt dus op gebied van functionaliteit, wat zeer belangrijk is bij een vouwfiets die je makkelijk in je auto wil kunnen steken of op de trein moet meenemen.

De graduele krachtoverdracht van de motor is nagenoeg vlekkeloos en dat geldt ook voor de uitschakeling van de motor op de maximum ondersteunde snelheid van 25 km/u. Op dat laatste gegeven scoort de GM motor beter dan eender welke e-bike motor waar we al mee reden. Je voelt geen weerstand op de ondersteuningslimiet en wanneer je verder trapt zonder hulp van de motor heb je niet opeens het gevoel dat je een berg op rijdt. Het is daarentegen wel een van de luidste motoren op de markt volgens ons, al stoorde het ons niet echt. Je zal niemand wijsmaken dat je niet op ondersteuning rijdt wanneer de motor is ingeschakeld.

Verder kan je de assistentie van licht tot turbo en jouw batterijstatus volgen vanop een op de bovenbuis geïntegreerd dashboard, waar zich ook de aan-uitknop bevindt. De assistentie regel je vanaf het stuur met een plus- en minknopje. Op die hoogte vind je ook een rode knop terug, daarmee schakel je de wandelassistentie in. Je kan zo naast je fiets wandelen met bijvoorbeeld boodschappen aan het stuur, terwijl de motor ondersteuning biedt tot 5 km/u.

Verder krijg je een groot voorlicht en een meer minimalistisch achterlicht dat in de zadelbuis verwerkt is. Aan dat voorlicht vind je ook een usb-poort zodat je de batterij van jouw smartphone op peil kan houden tijdens het rijden.

De Merge heeft geen telescopische zadelbuis zoals bij Brompton en de zadelbuis is beperkt in lengte, omdat daar ook het voetje om de fiets op stallen aan vast hangt. Dat zorgt ervoor dat de fiets eigenlijk te klein is voor iedereen boven 1m75, al beloofde het Ariv team wel te werken aan dit probleem.

Vouwen

De focus van Ariv ligt op het groter publiek, wat dus ook betekent mensen die normaal gezien niet fietsen overtuigen. En dat kan met eenvoud, iets wat deze fietsen door en door uitstralen.

Het Ariv team ontwikkelde een geheel nieuwe manier van opvouwen, waarbij je door aan een hendel te trekken alle scharnieren losmaakt en zo de fiets in één keer kan vouwen. Het gaat hier om een elektrische fiets én alle kabels zijn geïntegreerd in het frame, geen eenvoudige opdracht om dit voor elkaar te krijgen. Maar het team kreeg de klus toch geklaard.

Het moet gezegd zijn, net zoals bij iedere vouwfiets heeft ook dit systeem een leercurve. Het vereist wat ervaring om vlot de fiets uit en in elkaar te zetten. Maar ons grootste probleem was het plaatsen van de fiets eenmaal opgevouwen. Het voelt niet lekker aan om de fiets ondersteboven op zijn zadel te laten rusten en ook het zwaartepunt bij het wandelen zit precies niet helemaal juist. Een van de journalisten (nee, wij waren het gelukkig niet) slaagde er ook in om het spatbord en de voorbuis van zijn fiets te beschadigen door gewoon zijn fiets neer te zetten na het opvouwen. Een werkpuntje dus.

App – smart features

Hier kunnen we nog niet veel over kwijt, buiten wat Ariv op hun eigen website vermeldt. Door omstandigheden konden we niet aanmelden op de door GM eigen ontwikkelde app voor de Ariv fietsen.

Prijs en beschikbaarheid

De fietsen van Ariv worden onmiddellijk via e-commerce aan de eindgebruiker verkocht en zijn vanaf nu beschikbaar en leverbaar in België, Nederland en Duitsland. Opvallend, in de Verenigde Staten, waar het hoofdkantoor van GM zich bevindt, is het nog even wachten op de lancering van de Ariv fietsen.

Voor het onderhoud van de fietsen zal Life Cycle een mobiele fietshersteller, die tot bij jou thuis komt, zorgen. Het Duitse bedrijf zal waarschijnlijk in België samenwerken met andere mobiele hersteldiensten.

De Merge (vouwfiets) kost € 3.385,58 en de Meld kost € 2.780,58.

Conclusie

De Ariv fietsen van General Motors hebben een positieve indruk op ons nagelaten, zeker als het op de motor aankomt. Toegegeven, de prijs is inderdaad aan de hoge kant en als we heel eerlijk zijn dan zou toch ook de rustpositie van de opgevouwen fiets nog eens onder de loep moeten worden genomen.

Vorig artikelVolgend artikel