Elektrische steps zijn even een echte hype geweest, maar blijven voorlopig nog populair. Daaraan verbonden zijn er echter enkele gekende risico’s en negatieve punten die steeds meer algemeen gekend zijn.
Zo ergeren de meest weggebruikers zich steeds meer aan steps die willekeurig op de voetpaden of openbare weg worden achtergelaten en daar de vlotte doorgang verhinderen. Onlangs hield de gemeente Ukkel daarom een grote opruimactie en nam alle steps mee die niet correct geparkeerd stonden.
De stationaire problemen die er zijn met steps, zijn natuurlijk minder erg dan de ongevallen die voorkomen bij vaak onvoorzichtig gedrag of te snel rijden. Voor ons land zijn er echter nog geen officiële cijfers bekend, maar vrijwel dagelijks worden er andere weggebruikers aangereden door (elektrische) steps.
In Frankrijk zijn er overigens wel cijfers bekend rond ongevallen met zo’n tweewielers. In 2020 werden in Parijs alleen 80 voetgangers geblesseerd na een aanrijding door een elektrische step, waarbij zelfs ook enkele dodelijke slachtoffers te betreuren vielen. Daarom vindt de overheid van Parijs dat er iets moet veranderen.
Na de recente beperking van de maximumsnelheid voor auto’s tot 30 km/u in het centrum, wil het bestuur van de Franse hoofdstad nu ook de snelheid voor elektrische steps daar gaan indammen, tot amper 10 km/u weliswaar.
Momenteel mogen steps nog tot maximum 20 km/u op de rijbaan rijden en een meer gematigde 8 km/u in de voetgangerszones. Daarnaast is er reeds een verbod op het gebruik van het voetpad al rijdend. Het stadsbestuur is reeds in gesprek met de bedrijven die instaan voor de wijdverspreide deelsteps en de verhuur van elektrische steps. Deze partijen worden ondertussen verzocht om de maximumsnelheid van hun voertuigen te beperken tot 10 km/u. Vervolgens overweegt Parijs om nog meer “slow zones” te voorzien in de binnenstad, waar slechts stapvoets gereden mag worden.
Eén ding is zeker, het stadsbestuur van Parijs is geen fan van de elektrische step. Na de invoering van de regel zal een evaluatie volgen, waarna beslist zal worden of de elektrische steps nog welkom zijn in de stad of er een volledig verbod zal volgen op dit type tweewieler. Zoals vaak, zullen andere Europese steden mogelijk volgen, indien de test een succes is geworden. Het is dus afwachten hoe Belgische steden, afgaand op de resultaten van de wijzigingen in Parijs, zullen omgaan met elektrische steps in de toekomst.
Bron: Gocar.be