Onderdelen

Etixx-Quickstep binnenkort met schijfremmen op Venge ViAS?

Fietsen met schijfremmen beginnen hier en daar op te duiken in het profpeloton, en nu lijkt het er ook op dat we de Specialized Venge ViAS binnenkort zullen kunnen toevoegen aan dat lijstje. Fernando Gaviria, een van Etixx-Quickstep’s grootste talenten zette onlangs een paar shots van zijn nieuwe fiets op Twitter en Instagram. Krijgen we de renners van de Belgische formatie tijdens Parijs-Roubaix op de Venge ViAS Disc te zien?

Gaviria’s fiets van ‘S-Works’ lijkt licht af te wijken van de huidige Venge ViAS, een stijlvolle en snelle velgrem versie die vorig jaar in het peloton geïntroduceerd werd. Specialized wil op dit moment geen commentaar geven op de geruchten. Het bedrijf volgt hiermee de trend onder de fietsmerken die via bekende renners aan de hand van ‘sneak peeks’ een tipje van de sluier willen lichten van producten, die ze binnenkort voor het grote publiek op de markt brengen. Zo deed Trek onlangs hetzelfde met hun nieuwe Domane die ze onder de kont schoven van, niemand minder dan, Fabian Cancellara. En die aanpak loont!

“Zoals vele sportmerken rekent ook Specialized op de feedback van professionele atleten tijdens het ontwikkelen en testen van geavanceerde prototypes in reële situaties,” aldus Sean Estes, de woordvoerder van Specialized, tegen BikeRadar. “Dankzij deze zeer nuttige feedback kunnen sommige van deze prototypes, of toch enkele elementen ervan, uiteindelijk geïntroduceerd worden in ons gamma. We noemen deze fietsen ‘Project Black’.”

Terwijl op de foto’s die Gaviria online gooide nergens effectief schijven te zien zijn, is het toch vrij duidelijk dat deze machine uitgerust is met schijfremmen. Dit baseren we op het feit dat er geen remklauwen voor velgremmen zijn, en dat de Shimano R795 schakelhendels van het Di2/hydraulische model te zien zijn.

vengeviasdisc

Specialized beschikt reeds over schijfremversies van hun Roubaix tourfiets en de Tarmac racefiets. Bij de Tarmac Disc valt vooral de merkeigen achternaaf tussenruimte op, die een korte liggende achtervork van 405mm toelaat (zoals bij de velgremversie van de Tarmac) en de plaatsing van een schijfrem. Hierbij is uiteraard de compatibiliteit met andere schijfremachterwielen een compromis dat gemaakt moet worden. Het wordt interessant om te zien of Specialized al dan niet verder gaat met merkeigen naaf tussenruimtes bij de Venge, of ze kiezen voor compatibiliteit met andere schijfremwielen, rekening houdende met de profploegen die verschillende onderdeelsponsors hebben.

We zijn eveneens benieuwd welk effect de toevoeging van schijfremmen zal hebben op de aerodynamica van het paradepaardje van Specialized als het op snelheid aankomt.

vengeviasdiscoverview

© Specialized Venge ViAS Disc spotted on Gaviria’s bike, BikeRadar.com

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend