Is dit dan de fiets van de toekomst, een waterstoffiets? In Frankrijk is Pragma Industries al langer bezig met het vermarkten van hun waterstoffiets de Pragma Alpha2.0, maar binnenkort (1 juli) zal de fiets ook verkocht worden op de Nederlandse markt, schrijft Tweewieler.
Het Franse bedrijf Pragma Industries uit Biarritz is, volgens hen, al meer dan tien jaar bezig met het ontwikkelen van waterstof brandstofcellen. Eén van de praktische toepassingen van die brandstofcellen is het aandrijven van een elektrische fiets, die ze zelf op de markt brengen. Waterstof wordt bestempeld als de toekomstige energiebron voor elektrisch aangedreven voertuigen. Vandaag wordt waterstof al gebruikt voor motoren in bijvoorbeeld elektrische auto’s.
De voordelen van een waterstoffiets
Het grootste voordeel van Pragma Alpha2.0 is dat er geen lange oplaadtijd van een paar uur nodig is, want na amper twee minuten aan een vulstation vul je de volledige tank van 2 liter op bij een druk van 300 bar op het laatste nieuwe model. Daarnaast heeft de fiets geen wisselende prestaties op gebied van krachtondersteuning en actieradius door de weersomstandigheden. De batterij van de Alpha2.0. levert constante prestaties onder alle weersomstandigheden.
De nadelen van een waterstoffiets
Het vullen van de waterstoftank gebeurt met een speciaal waterstof-vulstation. Dat maakt waterstof van water en elektriciteit, die vervolgens wordt samengeperst en opgeslagen. Daarna is het station klaar om de waterstoftank van de e-bike weer bij te vullen. Je kan je fiets dus niet overal opladen en een station laten plaatsen voor jouw bedrijf of huis zal wel niet erg goedkoop zijn.
De actieradius van de waterstoffiets met een volle tank is 100 km, dat is nog niet zo heel ver, zeker gezien de toch wel bombastische vormgeving van de fiets die meer lijkt te verdragen. Verder ondersteunt de Alpha2.0 jou tot de wettelijk toegelaten snelheid van 25 kilometer per uur.
De technologie staat dus zeker nog niet helemaal op punt, je haalt op dit moment waarschijnlijk niet het onderste uit de kan op gebied van prestaties en er zullen nog innovatieve oplossingen komen voor problemen die momenteel over het hoofd gezien worden.
Pragma kan op veel belangstelling rekenen
Pragma Industries krijgt op dit moment heel wat aanvragen binnen, meldt Dick van Goch, de verdeler van de Alpha2.0 in Nederland. In Waterstof Magazine zegt hij: “Een waterstofbedrijf uit Hoogezand toont belangstelling, maar ook verschillende gemeenten door het hele land, universiteiten, hogescholen en grote bedrijven. Particulieren hebben ook interesse, maar waarschijnlijk is de eerste generatie fietsen daarvoor nog te duur.”
De waterstoffietsen van Pragma Industries kosten 7.500 euro per stuk (exclusief btw). Vanaf deze zomer zijn ze al leverbaar en de levertijd zal kort zijn, want de fabriek in Biarritz heeft ongeveer 150 exemplaren op voorraad.
Wie zal deze dure fietsen kopen, hoor ik je denken. Want € 7.500 (exclusief btw) is toch een behoorlijk bedrag. Maar innovatief is de Alpha2.0 natuurlijk wel. Van Goch verwacht dan ook dat vooral verhuurbedrijven, universiteiten en overheidsinstellingen tot de eerste klanten gaan behoren in Nederland. Het is namelijk ook zo dat wanneer je meerdere exemplaren aankoopt het hele pakket, met fietsen en het waterstof-vulstation, beter betaalbaar wordt.
Bron: Pragma Industries, Tweewieler