Nieuws

Frankrijk geeft bevolking geld om te gaan fietsen

De Franse regering wil meer inzetten op fietsen als een van de ideale transportmiddelen voor steden tijdens de afbouw van de lockdownmaatregelen ten gevolge van Covid-19. Alleen moet je de mensen ook effectief aan fietsen krijgen. En wat motiveert mensen meer dan geld? Dat moet de Franse regering gedacht hebben toen ze op maandag 11 mei de volgende maatregel in voege lieten treden, waarin fietsers recht hebben op een mooie som. Al zal dat geld wel opnieuw in de lokale economie geïnvesteerd dienen te worden.

Wij zijn zelf een grotere voorstander van maatregelen die een langdurig effect kunnen creëren, zoals een betere fietsinfrastructuur, de juiste cultuur voor beweging en transport, en de publieke perceptie van de fiets. In buurlanden als Nederland is dit al goed ingeburgerd. Maar in België en Frankrijk is er nog werk aan de winkel, dus tijd voor een extra zetje volgens de Franse overheid.

‘De fiets maakt het mogelijk om de social distancing maatregelen te respecteren en daarbij ook het milieu te sparen.’

Coup de Pouce Vélo over het programma op hun website

Bij de versoepeling van de lockdownmaatregelen ten gevolge van de coronacrisis gaat de Franse regering maximaal 50 euro per persoon geven voor de reparatie van fietsen. Het is een onderdeel van een nieuw initiatief genaamd ‘Coup de Pouce Vélo’ (vrij vertaald, ‘Duwtje in de Rug voor de Fiets’, red.). Het doel is om meer mensen de fiets te laten nemen in plaats van het openbaar vervoer of de wagen.

De Franse regering geeft ook niet zomaar geld uit. Het gaat voornamelijk om reparatiebonnen voor fietsers en ze zullen hiervoor samenwerken met bepaalde fietsenwinkels waar mensen terecht kunnen voor gesubsidieerde reparaties. Je kan de bonnen gebruiken voor reparaties, maar ook bij de aankoop van bepaalde accessoires, zoals helmen, fietsverlichting en -sloten.

Het plan gaat echter verder dan enkel fietsreparaties. Een deel van het budget van € 20 miljoen gaat naar het uitbreiden van tijdelijke fietsenstallingen en gratis trainingen om veilig en bewust in het verkeer te fietsen via fietsscholen of -trainers.

Het is nog afwachten of de huidige investeringen in steden als Brussel, Parijs of Londen een verandering in de cultuur van deze grootsteden kan teweeg brengen en of enkele tijdelijke veranderingen misschien wel eens permanent zouden kunnen worden. Op naar een betere wereld, waar fietsen baas zijn en koning auto eindelijk op pensioen mag!

Bron: Le Monde

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend