Koopadvies

Hierop moet je letten als je jouw eerste koersfiets koopt

Voor wie voor de aankoop van zijn of haar eerste racefiets staat, is het niet eenvoudig om een keuze te maken. Laten we je direct geruststellen: slechte koersfietsen bestaan niet. Alleen moet je wel goed opletten dat je de fiets neemt die best bij je past. Wij zorgen ervoor dat de juiste racefiets kiezen een fluitje van een cent wordt! 

Wat voor ritten wil je doen?  

Voor profrenners die dagelijks op hun fiets zitten, is het allemaal geen probleem om in een super-aerodynamische positie te zitten; met een lage voorkant en een groot bereik; maar voor nieuwe wegrijders, of iemand wiens gewrichten niet zo goed zijn als ze waren, is een meer ontspannen, meer rechtopstaande houding heel belangrijk. Dit is de endurance fiets. In de afgelopen jaren hebben we een enorme groei gezien in racefietsen van dit type fietsen, van instapniveau tot high performance. 

Om een endurance racefiets te onderscheiden van een echt racemodel, kijk je best naar de lengte van de balhoofdbuis en bovenbuis; een langere balhoofdbuis en een kortere bovenbuis zorgen voor een meer rechtopstaande positie. 

Classificeer je jezelf al als een echte racer? Dan is een racefiets iets voor jou. De agressievere geometrie van deze fietsen geeft je een aerodynamisch voordeel. 

Materiaal van het frame en de vork 

Een ander belangrijk aandachtspunt bij de aanschaf van je eerste racefiets is of je een frame en / of vork van carbon of aluminium wilt. 

De meeste racefietsen op instapniveau zijn racefietsen met een aluminium frame en misschien een vork van carbon; dit zorgt voor een goede balans tussen betrouwbaarheid en robuustheid van het aluminium frame, maar met trillingsabsorptie door het meer soepele carbon in de vork. 

Als je echter op zoek bent naar een fiets met een lager gewicht en meer stijfheid, dan zou je een volledig carbon frame en vork moeten overwegen. Racefietsen met een carbon frame zijn lichter en kunnen comfortabeler zijn en zijn daarom sneller. Al is de prijs ook direct een stuk hoger. 

Groepset 

Het derde waar je op moet letten, is het groepsetmodel dat op de fiets staat. Dit zijn de tandwielen, ketting en remmen van de fiets. 

De groepsetfabrikanten die je het meest zal tegenkomen, zijn Shimano, SRAM en Campagnolo. Ze hebben elk een groot aanbod van groepsetmodellen, van het basisinstapniveau tot de toponderdelen waar profrenners dagelijks mee rondrijden. 

Het beste advies is om voor de beste groepset te gaan die je je (financieel) kan veroorloven. Duurdere groepsets zorgen voor soepeler schakelen, meer versnellingskeuze en een lichter gewicht. 

Racefiets met schijfrem of met velgremmen? 

Misschien is de ‘vraag van het moment’ of je een racefiets met schijfremmen of een racefiets met traditionele velgrem aanschaft. 

Beide systemen hebben voor- en nadelen. Schijfremmen houden hun remkracht heel goed wanneer je fiets nat is of wanneer er wat vuil zit tussen de remmen. Velgremmen daarentegen hebben de neiging te lijden onder natte of groezelige omstandigheden; ze zijn echter goedkoper, gemakkelijker te onderhouden en bieden meer keuzemogelijkheden voor wielupgrades. Welke soort remmen je ook kiest, ook hier zijn verschillende kwaliteiten en prijsklassen beschikbaar bij de verschillende leveranciers.  

Welke keuze je ook maakt, je eerste koersfiets zorgt gegarandeerd voor veel fietsplezier! Een laatste tip die we nog meegeven, is om een fietsverzekering af te sluiten, bij AXA bijvoorbeeld. Die beschermt je tegen diefstal en materiële schade. Daarnaast is de fietsverzekering van AXA ook een bijstandsverzekering.

Wil je meer informatie over de AXA fietsverzekering?

Vorig artikel

Send this to a friend