Training

Hoe raak je tijdig in vorm voor jouw fietsvakantie?

De zomer komt stilaan dichterbij. Dat doet ons al eens wegdromen naar onze geplande buitenlandse fietsstage. Want geef toe, een echte fietser trekt niet naar de bergen zonder zijn fiets. Het landschap buiten België is echter vaak een pak uitdagender en vergt toch wat extra trainingsarbeid in de maanden vooraf. Laat je dus niet verrassen en start tijdig met de nodige voorbereidingen!

Bezint eer ge begint

Een huisje boeken midden in de Alpen? Klinkt zalig maar zoek op voorhand toch al eens op wat de mogelijkheden zijn om ter plaatste te fietsen. Zo plan ik steeds mijn buitenlandse trainingsritten met behulp van Strava. Heatmaps en klimsegmenten geven jou een goed idee van waar je beter wel en niet fietst. Zorg er daarnaast ook voor dat het pittoreske huisje met prachtige uitzicht niet bovenop een col van eerste categorie ligt. Zo kom je op het einde van je rit niet voor verrassingen te staan.

Het trainingsvolume

Indien er dagelijkse ritten van 80 km of meer gepland staan is het belangrijk om tijdens je voorbereiding ook voldoende kilometers te maken. Toch gebeurt dit vaker niet dan wel. Het resultaat: Frisse benen aan het begin van de vakantie maar een leeg gevoel op het einde ervan. Wil je je vakantie met een goed gevoel afsluiten zorg er dan voor dat je een drietal maanden op voorhand start met de nodige trainingen. Streef naar een drietal fietsmomenten per week.

Consistentie

Het allerbelangrijkste is dat er voldoende consistentie zit in je trainingen. Train je drie keer per week dan hoeven dit niet noodzakelijk lange trainingen te zijn. Twee kortere sessies (1u30) in de week gecombineerd met een lange rit (4-5u) in het weekend volstaan om een goede basis te leggen voor je aankomende vakantie. Het is dus fout om te denken dat je met één lange training verder komt dan met drie kortere sessies.

Trek naar de Ardennen

Ben je van plan om tijdens je vakantie verschillende cols te beklimmen dan is het een slim idee om tijdens je voorbereiding enkele malen naar de Ardennen te trekken. Zo kan je al eens ervaren hoe het voelt om langere hellingen te beklimmen. Daarnaast is variatie altijd één van de sleutels tot succes. Dit hoeft echter niet wekelijks te zijn. Zo blijft een goede basisuithouding het allerbelangrijkste om een weekje fietsen goed te verteren. Rustige ritjes langs het water blijven dus van cruciaal belang.

Het materiaal

Naast een goede conditie en mooie locatie zorg je er best ook voor dat je fiets aangepast is aan de omstandigheden ter plaatse. Het Vlaamse landschap is (helaas) vaak een pak vlakker waardoor de noodzaak voor een kleine versnelling minder groot is. Zorg er echter voor dat je voldoende klein kan trappen als er langere hellingen op het programma staan. Vooraan heb je best een 34, achteraan zorgen 28 tandjes of meer voor een soepele tred.

Ter plaatse

Het is eindelijk zo ver, vakantie! Start echter niet te hevig. Ga voor een slimme aanpak. De eerste dag vlieg je er best nog niet in, beschouw die als opwarmertje. Je deelt je week best op in twee. Plan een (relatieve) rustdag. Deze is nodig voor het lichaam om de batterijen op te laden. Het zal je ook duur te staan komen als je vanaf dag één op elke helling doorrijdt. Wees slim en kies enkele hellingen uit waar je het tempo hoog legt en rijd het overige deel van de rit voldoende rustig. Want vergeet niet, morgen is er nog een dag!

Vorig artikel
Breakaway Sportcoach Hanneke legt de nadruk op een goede communicatie tussen sporter en coach. Zo wordt er steeds vertrokken vanuit jouw persoonlijke doelen en mogelijkheden om tot een goed en haalbaar schema te komen. Iedereen die zijn conditie op een efficiënte en correcte manier wil verbeteren is aan het juiste adres bij Breakaway Sportcoaching.