Fietsen

De koersfiets die Strade Bianche won

Fabian Cancellara won al voor de derde keer de Strade Bianche. Dat is op zich bijzonder, maar de fiets die hij die dag onder zijn kont schoof was minstens even impressionant.
Op het eerste zicht lijkt deze Trek Domane niet zo speciaal, ware het niet dat er enkele grondige veranderingen in verwerkt zijn.

IsoSpeed V2.0
De Domane, model 2017, gebruikt nog steeds het bedrijf zijn innovatieve IsoSpeed ontkoppelaar, een mechanisch scharnierpunt aan de zadelbuis dat het achtervork enige vering biedt in tegenstelling tot de traditionele vaste schakelpunten. En net zoals bij de laatste nieuwe Madone gebruikt Trek opnieuw een dubbele zadelbuis. Deze opstelling zorgt voor iets meer bewegingsruimte voor het zadel bij belasting ten opzicht van de gebruikelijke enkelvoudige buis.
De opbouw van de dubbele zadelbuis wijkt wel af dan die van de Madone, want bij de Domane zijn de buizen op elkaar geplaatst terwijl ze bij de Madone in elkaar zitten. De 2 zadelbuizen komen samen in eenzelfde punt, net boven de voorderailleur. Het lijkt er overigens op dat renners de hoogte van dat punt zelf zullen kunnen regelen, daarmee zullen ze de vering harder en zachter kunnen zetten.
De achterkant van deze Trek fietsen zit met andere woorden ingenieus in elkaar.

 

IsoSpeed vooraan?
Het is nog niet helemaal duidelijk of dit effectief het geval is, maar de detailfoto van de voorbuis ter hoogte van de stuurpen vertoont een soort mechanisme dat ingebouwd is. Om zeker te zijn van de bedoeling hiervan zullen we nog even de officiële lancering van deze Trek Domane 2.0 moeten afwachten.

Wij verwachten de aankondiging van deze nieuwe Domane ergens in april, rond Parijs-Roubaix…

 

© Global Cycling Network

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend