Noorwegen gaat in april een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel openen die parallel aan een lightrail tunnel is aangelegd en die Fyllingsdalen verbindt met het centrum van Bergen.
Deze tunnel is niet zomaar een tunnel. Het is officieel de langste specifiek gebouwde autovrije fiets- en voetgangerstunnel ter wereld. De tunnel is 2,9 km lang en volgens Euronews duurt het ongeveer 10 minuten om er doorheen te fietsen. De Fyllingsdalstunnelen zal de reistijd voor het woon-werkverkeer van de omwonenden inkorten van 40 minuten tot 25 minuten gemiddeld. Dat is toch een mooie tijdswinst en vooral een stimulans om meer naar het werk te fietsen, terwijl de auto thuis blijft.
De bouw van de tunnel kwam deels voort uit een zeer unieke kans. Hij was bedoeld als noodtunnel voor een parallelle lightrail-tunnel, maar de plannen werden uitgebreid om openbaar gebruik mogelijk te maken. Projectleider Arild Tveit zei tegen Euronews: “In principe is het een vluchttunnel voor de tram. Maar toen waren er enkele knappe koppen die zeiden dat het ook mogelijk is om door deze tunnel te fietsen. Door hier een wandelpad te maken, is het ook mogelijk om te sporten… Elke meter van deze tunnel is dus bevorderend voor de volksgezondheid.”
Bekijk hieronder de beelden van de tunnel
De langste speciaal gebouwde tunnel, niet de langste
Als de Fyllingsdalstunnelen op 15 april opengaat, wordt het de langste speciaal gebouwde fietstunnel ter wereld. Er is een langere tunnel in de Verenigde Staten, de Snoqualmie Tunnel. De 3,5 kilometer lange tunnel buiten Seattle, Washington werd in 1914 gebouwd voor de Milwaukee Road, een verdwenen spoorweg. De tunnel werd in 1980 verlaten en omgebouwd tot een spoorpad waarop je nu kan fietsen, maar de tunnel werd hier dus niet specifiek voor gebouwd.
Bron: Jalopnik