Fietsen

Look 795 Blade RS: volledig vernieuwde aero racefiets

Look 795 Blade RS aero racefiets 2019

Een nieuwe week, een nieuwe aero racer lijkt het wel. Deze keer is de Look 795 Blade RS aan de beurt, die kreeg een volledige update net zoals de BMC Timemachine, de Cervélo S5 en de Specialized Venge eerder dit jaar.

Een eerste opvallende punt aan deze vernieuwde fiets is de stuurpen, want die loopt namelijk niet meer rechtstreeks over van de bovenbuis. Die feature aan de vorige 795 was kenmerkend. Het is een trend die we zien bij steeds meer aero racefietsen, minimalisme en een clean design lijken de overhand te hebben op de opvallende framedesigns die we tot vorig jaar nog konden zien.

Look onderscheidt zich van zijn concurrenten door deze fiets nog beschikbaar te maken in zowel een schijfrem- als een velgremversie. We zien vandaag toch vaker standaard schijfremmen op de meer high-end fietsen zitten. De bevestiging van de achterremklauw voor de velgremversie is wel knap in het frame verwerkt, die staat namelijk rechtstreeks op de zadelbuis bevestigd via een soort van ‘placeholder’.

Belgische aerodynamica technologie
Bij aero racefietsen draait heel veel natuurlijk om een verbeterde aerodynamica en voor hun onafhankelijke testen rekende Look op de diensten van Flanders Bike Valley en hun windtunnel. Look schakelde een Formule 1 aerodynamica expert in om alles op punt te zetten voor de 795 Blade RS. Het design werd getest aan de hand van CFD (Computational Fluid Dynamics) en een validatie van die computergegevens in verschillende hoeken ten opzichte van de wind in een windtunnel.

Look 795 Blade RS in Flanders Bike Valley

Onder de aerodynamische kenmerken van de fiets zitten een afgeschermde zadelpenklem, wat neerkomt op het feit dat deze zich aan de achterkant van de zadelpen bevindt. Daarnaast zien we ook een verbeterde aero-cockpit met een platte stuurpen en verborgen kabelbegeleiding voor de shifters. Ook de kabels voor de schijfremmen worden volledig intern geleid. Al moeten we zeggen dat het kabelmanagement van enkele fietsen uit de laatste lichting aero racers wel nog dat tikkeltje netter is, zoals bijvoorbeeld bij de Cannondale SystemSix.

Een leuke extra op deze Look 795 Blade RS is de omkeerbare zadelpenkop. Dit laat je toe om de hoek hiervan aan te passen in vier verschillende posities tussen 71,80° en 78,40°. Kortweg wil dat zeggen dat je deze fiets ook als tijdritfiets kan gebruiken, als je de gewone cockpit vervangt door een tijdritcockpit of als je een opzetstuur voorziet op het standaardstuur van de 795 Blade RS en je dit combineert met de meest rechtopstaande stand van de zadelpen. Ideaal voor mensen die liever geld spenderen aan één goede fiets waarmee ze zowel kunnen tijdrijden als normaal op de weg mee rijden, dan aan 2 compleet verschillende fietsen.

Het frame van de 795 Blade RS is opgebouwd uit 506 verschillende stukken carbonvezel, met een mix van moduli, en zoals bij de Look 765 endurance fiets is hij op sommige plaatsen voorzien van vlasvezels om de demping van de racefiets te verbeteren.

Nog enkele positief elementen aan deze update zijn dat Look afstapt van hun eigen Zed cranksysteem en nu de meer conventionele BB386 bottom bracket gebruikt. Vervolgens kan je op de schijfremversie banden tot 30mm monteren en 28mm bij de velgremversie. En de schijfremversie krijgt de Mavic Speed Release-assen voor snellere wielwissels.

De Look 795 Blade RS voor velgremmen komt in Dura Ace Di2 (€ 8.899), Dura Ace (€ 6.799), Ultegra Di2 (€ 5.499) en Ultegra (€ 4.499) uitvoeringen. De 795 Blade Rs disc komt in Ultegra Di2 (€ 6.799) of Ultegra (€ 4.499).

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend