Fietsen

Lotus en Hope maken buitengewone pistefiets voor Olympische spelen 2020 in Tokio

De Britten hebben al heel wat speciale wielermachines laten fabriceren voor hun pistiers de afgelopen jaren en met succes mogen we wel zeggen. Voor de komende Olympische Spelen van 2020 in Tokio zal dat niet anders zijn, want de Britse wielerfederatie sloot een partnership met Lotus Engineering (jawel, die van die snelle auto’s) en Hope Technology (een Britse fietsenproducent).

Lotus Engineering hield zich bezig met de aerodynamica van de ‘super bike’, terwijl Hope Technology zich bezig hield met de productie van de fiets. Het resultaat is een pistefiets waar menig monden zullen van openvallen, de Hope HB.T.

De UCI paste haar regels aan rond de breedte van de achter- en voorvork, nu mogen deze tot 8 cm breed zijn. De Hope HB.T maakt daar ten volle gebruik van, het gek ogende wijd vleugelprofiel van de voor- en achtervork zou de luchtweerstand enorm doen verminderen. De brede vorkstructuur lost een oud probleem binnen de aerodynamica van fietsen, hoe laat je de statische structuren samenwerken met de draaiende wielen? Lotus besliste uiteindelijk dat de beste resultaten er kwamen wanneer deze twee zo ver mogelijk uit elkaar liggen, zodat de vleugels hun werk kunnen doen in minder turbulente lucht.

De voorvorkbuizen, of beter vleugels in dit geval, hebben een merkbaar diep profiel en zijn uitzonderlijk ver van elkaar geplaatst, met op het breedste punt een verschil van bijna 20 cm. De voorvorkvleugels worden doorgetrokken via een verlenging tot boven op het stuur ter hoogte van het balfhoofd. Achteraan vinden we ongeveer dezelfde situatie terug. Ook hier lopen de vleugels zeer hoog op, tot aan de overgang van de zitbuis naar de zadelbuis. De zitbuis loopt overigens ook hoog op ten opzichte van de bovenbuis.

Hoewel de fiets voornamelijk uit carbon is gemaakt, zien we toch op heel wat moeilijke punten een versteviging of vervaardiging uit, op het eerste zicht, 3D-geprint titanium.

Vooraan zien we een carbon cockpit uit één stuk, dus een geïntegreerde stuurpen en stuur. Hoogstwaarschijnlijk wordt iedere cockpit op maat gemaakt voor elke wielrenner of wielrenster. De stuurpen splits uiteindelijk naar een dubbel profiel, vergelijkbaar met de cockpit van de Cervélo S5.

Er volgt later mogelijk meer nieuws over deze nieuwe ‘super bike’, maar voorlopig moeten we het met de aankondiging van Hope Technology en Lotus Engineering doen. Het prijskaartje van zo’n supersnelle op maat gemaakte carbon en titanium Hope HB.T pistefiets? Wel, dat zullen we samen met jou ontdekken op 1 januari 2020, wanneer het kader en de wielen van de Hope HB.T officieel te koop zullen zijn. Maar zoals we al weten van de werelduurrecordpoging van Victor Campenaerts, zijn de wielen en het fietskader slechts een deel van de kost van zo’n monsterlijke machine.

Introducing an innovative new bike engineered to deliver outstanding track performance and designed to deliver medals for British Cycling at next summer's Olympics.

Posted by Lotus Cars on Wednesday, October 30, 2019

Meer informatie en foto’s: Lotus Cars

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend