Fietsen

Mark Cavendish zijn Cervélo S5

Cavendish maakte voor het seizoen 2016 de overstap van Etixx-Quickstep naar Team Dimension Data (met o.a. Serge Pauwels), dat voor het allereerste jaar aantreedt op WorldTour niveau. Met deze nieuwe start ruilt Cavendish zijn vertrouwde Specialized in voor Cervélo, dat opnieuw zijn intrede op het hoogste level doet. Onderaan het artikel vind je een fotogalerij van de Cervélo S5 waarmee Mark Cavendish hopelijk heel wat mooie zeges zal behalen.

De Britse spurter reed het overgrote deel van zijn carrière op het Amerikaanse Specialized, buiten een korte tussenstop bij Team Sky, waar hij op een Pinarello fietste. Hij hield dan ook een nauwgezette relatie aan met Specialized, met onder andere een eigen ‘limited edition’ lijn onder zijn merknaam ‘CVNDSH’.
De man van Manx zal dan ook waarschijnlijk hoge eisen gesteld hebben bij zijn nieuwe fiets en de keuze van de onderdelen.

Dan Lloyd van GCN knielde neer bij Cavendish zijn nieuwe Cervélo S5 en bekeek de fiets in detail. Dit is wat hij op kon merken. Volgens Rolf Aldag, ploegleider bij Team Dimension Data, koos Mark voor de S5 niet alleen omdat dit het meest aerodynamische model is, maar ook omdat dit het stijfste frame is met de meest agressieve geometrie. Want Cavendish wil zoveel mogelijk kracht kunnen overbrengen van op zijn pedalen naar de wielen, zonder dat dit verloren gaat in het kader. Comfort is dus een absolute bijzaak met zo’n rigide kader.

Ook voor het zadel laat de Brit Specialized voor wat het is en kiest hij nu voor de fi’zi:k Arione, een van de langere modellen in hun gamma.
Wat de meeste andere onderdelen betreft, wel daar is Enve een van de hoofdleveranciers. Met onder andere de stuurpen, het stuur, de ‘garminhouder’ en uiteraard de wielen. Bij de wielen kiest Cavendish voor vlakke ritten met een mogelijke sprintfinish voor een 60-70 verhouding, waarbij het voorwiel 60mm diep is en het achterwiel 70mm. Op deze wielen liggen 25mm dikke tubes voorzien door Continental, onder de vorm van hun Competition Pro.

De groepset is, buiten het crankstel gerekend, volledig Shimano Dura-Ace Di2 met een 11-28 cassette.
Het crankstel zelf is een ROTOR 3D+ en een INpower krachtmeter met een lengte van 170mm, verrassend genoeg afgemonteerd met de ovale Q-Rings voorbladen (53/38T). De kortere crankarmlengte is er deels wegens Cav’s kleinere gestalte, maar anderzijds ook om een hoge cadans te kunnen ronddraaien tijdens de sprint.
Aan het uiteinde van de crankarmen vinden we Speedplay pedalen terug, in vergelijking met de Dura-Ace pedalen waar hij vroeger mee reed. Op die vroegere pedalen zette hij alles muurvast en gebruikte hij de rode schoenplaatjes (stijfste variant), zodat hij zo weinig mogelijk speling zou ervaren. Speedplay speelt hierop in en heeft de sprinter uit Manx een ‘custom’ versie van hun pedalen bezorgt, waar zo goed als geen speling op zou zitten.

 

 

© Global Cycling Network

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend