Onderdelen

Metalen fietsbanden gebaseerd op NASA-technologie

Een Amerikaanse start-up, de SMART Tire Company (STC), maakt gebruik van NASA-technologie om een fietsband te ontwikkelen waarmee je nooit lek kan rijden.

Deze ruimtefietsband kreeg de naam Metl en is naar verluidt ontworpen voor zowel racefiets-, gravel-, mountainbike- als e-biketoepassingen. De technologie waarop de band is gebaseerd, werd voor het eerst door de NASA gebruikt voor de wielen van Mars- en Maanrovers. Het onderzoek van de Metl verliep samen met het NASA Glenn Research Center.

Calvin Young, ingenieur bij NASA en Tesla, teamlid van de SMART Tire Company

Fietsbanden gemaakt van metaal met een geheugen

De Metl is opgebouwd uit een nikkel-titaniumlegering (red. ook wel bekend als NiTinol+), dat is een legering met vormgeheugen die “zijn moleculaire structuur herschikt wanneer je hem buigt neemt onmiddellijk perfect zijn oorspronkelijke vorm terug aan”. Ideaal wanneer je door een diepe put rijdt bijvoorbeeld. Dit metaal met een geheugen is ook het idee achter de naam van de start-up: SMART, kort voor Shape Memory Alloy Radial Technology.

Het metalen weefwerk vormt het ‘karkas’ van de band, maar de band wordt wel bekleed met een rubberachtig materiaal, Polyurethanium, voor extra grip en om de binnenstructuur te beschermen tegen vuil en water. Het rubber zou een goede rolweerstand bieden, net als een goede grip in alle weersomstandigheden. Maar cijfers over die grip en de rolweerstand zijn niet meteen terug te vinden.

Ook over het gewicht van deze metalen fietsbanden zijn geen cijfers gekend, maar je spaart natuurlijk wel een binnenband uit, want de Metl is “airless”. STC zelf claimt dat het gewicht vergelijkbaar is met dat van de traditionele fietsbanden.

Kleinere afvalberg met een prijskaartje?

De CEO van STC is ervan overtuigd dat fietsliefhebbers dit nieuwe type fietsbanden wel zullen kunnen smaken, je kan er namelijk niet lek mee rijden. Daarnaast zou de Metl even lang moeten meegaan als je fiets, want de band zou amper verslijten. Dat betekent dus een hoop minder afval.

Over de prijs van de Metl is op heden nog niets geweten, maar het materiaalgebruik, de innovatie en de samenwerking met de NASA doen vermoeden dat hier een serieus prijskaartje zal aan verbonden zijn. Daartegenover staat dan wel weer dat deze banden een stuk langer zouden meegaan dan de huidige industriestandaard.

Om te tonen dat het niet zomaar een “vernieuwing om te vernieuwen” is, werkt de start-up samen met het Amerikaanse fietsenbedrijf Felt om de technologie uit te testen.

Op zoek naar kapitaal

De SMART Tire Company is amper een jaar oud en is op dit moment volop op zoek naar kapitaal om het product zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen. Via een crowdfundingcampagne staat de teller intussen op ruim 500.000 dollar.

STC wil deze innovatieve fietsbanden in 2022 op de markt lanceren.

Vorig artikel

Send this to a friend