Voor de meeste mensen is het vanzelfsprekend om tijdens de winter je auto te voorzien van winterbanden. Maar is dat ook nodig bij een fiets? Zijn de banden waarmee je het hele jaar door rijdt bestendig tegen de vuile en koude winterwegen of leg je beter een paar echte winterbanden?
Een goede winterband moet heel wat situaties aankunnen. De regen en de koude die de winter met zich meebrengt zorgen ervoor dat de wegen er vuiler bijliggen dan anders. De kans dat je een platte band krijgt in de winter is groter dan in een ander seizoen. Daarom is het belangrijk dat een winterband sterk genoeg is om je training af te werken zonder een platte band te krijgen.
De meeste winterbanden worden daarom voorzien van een dikkere wand die bestaat uit meerdere lagen. Die wand zorgt ervoor dat scherpe objecten niet zo snel door je band heen kunnen dringen. Ook banden waarin Kevlar verwerkt zit, een sterk materiaal dat onder meer gebruikt wordt in kogelvrije vesten, zorgen ervoor dat je minder snel een platte band krijgt.
Dikte en grip
Shelley Childs van bandenmerk Continental legt uit hoe hun winterbanden gemaakt zijn. “Onze GP4Season is eigenlijk dezelfde band als de GP4000S II”, zegt ze. “Maar het verschil zit hem in de extra beschermlaag die we op de GP4Season zetten. De wand van de band is dikker zodat die meer kilometers aankan, en zodat je minder snel een platte band krijgt. Er zit ook een Duraskin schild rond de hele band zodat die beter beschermd is tegen slijtage en scherpe objecten.”
Maar niet alleen de dikte van de band is belangrijk, ook de grip op natte wegen is van essentieel belang in de winter. Sommige merken gebruiken daarom een speciaal soort rubber dat zorgt voor betere grip bij slecht weer, maar de meeste merken schuiven hun ‘premium’ banden naar voor als winterband omdat hun grip vaak al heel goed is.
“Schwalbe heeft geen speciale banden voor nat weer”, zegt Dave Taylor van Schwalbe UK. “Onze ‘alledaagse’ banden zijn zo goed ontwikkeld dat ze zowel op natte als op droge wegen perfecte grip bieden.”
De meeste wielrenners leggen winterbanden om minder snel platte band te rijden en om betere grip te hebben, maar winterbanden hebben ook een voordeel voor je conditie. Ze zijn zwaarder en hebben een grotere rolweerstand. Wanneer je dus een hele winter traint op winterbanden, zal je vliegen op dunne zomerbanden!
All-weather banden
Hoewel een winterband de kans op een platte band kan verminderen, is geen enkele band lekbestendig. Als je toch plat rijdt met je winterband kan de stijfheid van de band het enorm pijnlijk en tijdrovend maken om je band te maken of je binnenband te vervangen. Niet echt wat je nodig hebt wanneer het buiten vriest. Daarom verkiezen heel wat renners hun ‘normale’ banden om ook in de winter te rijden. De meeste banden hebben toch al een goede beschermlaag. Dus voor wie kiest om niet in het echte winterse weer te gaan rijden, zijn normale banden perfect.
Onze keuze
Niemand wil in de ijzige koude of in de regen stranden met een lekke band. Dus wij kiezen het liefst voor een band die een heel goede bescherming heeft. Is dat dan een speciale winterband? Vroeger misschien wel, maar vandaag hebben de meeste merken op hun betere banden een bescherming die elk seizoen aankan. Speciale winterbanden kopen lijkt ons dus overbodig.
Bron: Cycling Weekly