Onderdelen

De nieuwe Shimano Dura Ace Di2 vs. SRAM eTap

Sinds SRAM eerder dit jaar elektronisch ging met hun eTap groep, kon Shimano uiteraard niet achterblijven met nieuws. Het Japanse bedrijf voerde recent een grondige update uit van hun volledige Dura Ace gamma. Maar hoe wegen beide groepen op tegen elkaar?

Enkele gelijkenissen tussen de 2 groepsets is dat beiden gemaakt zijn voor 11-speed, en ze over verschillende mogelijkheden voor crankarmlengte, voorbladen en cassette samenstellingen beschikken.

Zoals velen onder jullie weten is Di2 Shimano’s benaming voor haar elektronische groepsets, als dat nu op de weg is met Dura Ace en Ultegra of in het veld met de XTR en XT mountainbikegroepen. Dat is dus mooi duidelijk. Maar een ander paar mouwen zijn Shimano’s numerieke referenties, die nu voor 2017 aangepast werden. Die zijn wat ingewikkelder. Terwijl 9000 en 9070 respectievelijk refereren naar de huidige mechanische en elektrische Dura Ace, voegt Shimano nu een ’50’ achtervoegsel toe voor elektrische Dura Ace met velgremmen en behoudt het een ’70’ achtervoegsel voor elektrische Dura Ace met hydraulische schijfremmen.

SRAM is in zijn benamingen iets simpeler. Als het over eTap gaat, dan is het elektrisch en draadloos. Wanneer er hydraulische schijfremmen aan het verhaal toegevoegd worden, dan wordt het HC eTap. Mechanisch blijft gewoon SRAM Red.

Net zoals bij de 9070 Dura-Ace Di2, gaat bij de nieuwe R9150 elektrische groep nog steeds een draad van de batterij naar beide derailleurs en het verdeeldoosje. Maar nu is er in zeker zin ook enige draadloze functionaliteit voorzien, met de toevoeging van Bluetooth aan het systeem. Hiermee kan je de opstelling aanpassen via jouw smartphone of tablet. Naast Bluetooth kan de R9150 ook draadloos communiceren met ANT+ toestellen, zoals de Garmin of andere gps fietscomputers. Al zijn er bij de nieuwe Dura Ace dus nog wel degelijk draden aanwezig.

Het grote nieuws voor de 9150 groep is de mogelijkheid tot verschillende configuraties. Hier is vooral het ‘synchronized shifting’ verantwoordelijk voor. De volledige optie zet alle versnellingen op een rij en schakelt de voorderailleur voor jou, waardoor je slechts 1 shifter nodig hebt om jouw volledige gamma aan versnellingen te doorlopen. De semi Synchronized Shift optie laat de renner toe meerdere versnellingen tegelijk achteraan te schakelen, terwijl de voorderailleur meeschuift om de verschillen in versnellingsratio te minimaliseren.

De volledige Di2 groep, plus de configuraties én de schakelsnelheid én het toewijzen van functies aan om het even welke knop, kan beheerd worden via Shimano’s E-Tube software. Deze software is beschikbaar als app of als PC software.

SRAM’s Red eTap systeem is net zoals in zijn benamingen een stuk eenvoudiger. Er is slechts 1 schakelsnelheid, en ook maar 1 schakelconfiguratie. Bij eTap is er enkel 1 schakelaar per hendel. Schakelen aan de rechterhendel brengt de achterderailleur naar buiten toe en schakelt dus groter. Links schakelen brengt de achterderailleur naar binnen toe en zet je dus kleiner. Druk je beide shifters tegelijk, dan schakel je de voorderailleur (van binnenblad naar buitenblad of omgekeerd).

SRAM Red eTap is draadloos, dus iedere derailleur heeft zijn eigen (onderling verwisselbare) batterij, en elke shifter een horlogebatterij.  Mocht je dus onderweg een lege batterij hebben, dan kan je die dus gewoon even verwisselen zodat je nog makkelijk thuis kan geraken.

Shimano daarentegen heeft slechts 1 batterij. Wanneer die een kritiek niveau bereikt, dan wordt de werking van de voorderailleur stopgezet en kan je met de achterderailleur nog ongeveer 100 keer schakelen.

Beide systemen kunnen communiceren met ANT+ compatibele fietscomputers. Ze beschikken eveneens over satelliet shifter knoppen. Shimano onder de vorm van kleine ‘sprint shifters’ die meestal in de beugel geplaatst worden en werken zoals de eTap shifters: rechts is groter, links is kleiner. Of onder de vorm van een grote ‘klimschakelaar’ met 2 knoppen, die zoals gewenst geprogrammeerd kan worden. SRAM daarentegen beschikt over ‘Blip’ satellietknoppen, die werken net als hun normale shifters. En zowel Shimano’s Dura Ace Di2 als SRAM’s Red eTap beschikken over schakelopties voor tijdrijden/triatlon.

Beide systemen delen ook compatibiliteit met hun mechanische broertjes, alsook met componenten uit lagere categorieën van hun respectievelijke gamma. Je kan bijvoorbeeld een Shimano 105 of Ultegra cassette of ketting gebruiken met de Dura Ace groep, of SRAM Force of Rival remmen of crankstellen gebruiken met eTap onderdelen.

Misschien wel het allerbelangrijkste voor de meeste eindgebruikers is de prijs, die waarschijnlijk het meest doorslaggevend zal zijn in jouw oordeel:

  • Shimano R9150 Di2 groep – 2,051 gram – $3,046 / € nog niet beschikbaar
  • SRAM Red eTap groep – 1,970 gram – $2,817 / €1.600

Tot slot geven we nog graag mee dat beide groepen dus ook beschikken over mechanische varianten en eveneens de toevoeging van hydraulische schijfremmen. En sinds de lancering van de nieuwe Dura Ace, beschikt Shimano nu over een gelijknamige vermogensmeter die het moet opnemen met SRAM’s Quarq vermogensmeter.

 

© bikeradar.com

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend