Fietsen, Onderdelen

Nieuwe tijdrittechnologie gespot tijdens de Giro

SRAM eTap tijdritschakelaars

Op de Canyon tijdritfiets van Ilnur Zakarin, vielen vooral de stuureinden van zijn tijdritstuur op. Daar was een nieuw systeem op gemonteerd, dat waarschijnlijk de tijdritschakelaars voor de SRAM eTap groepset zullen vormen. Hierbij wijkt SRAM niet af van de nieuwe toegepaste intuïtieve schakelmethode, rechts schakelt zwaarder en links gaat naar een groter tandwiel achteraan.
Bij de Focus tijdritfietsen van AG2R La Mondiale is ook het SRAM eTap systeem voorzien, maar daar moeten de mecaniciens zelf nog wat improviseren met de eerste schakelknoppen die bij de groepset hoorden.

 

Lapierre Aerostorm DRS

De resultaten tegen de klok van de FDJ ploeg zijn er drastisch op vooruit gegaan dit jaar, en dat zou wel eens rechtstreeks te maken kunnen hebben met hun nieuwe tijdritmachine, de Lapierre Aerostorm DRS (DRS: Drag Reduction System). Lapierre heeft voor deze fiets zoveel mogelijk tussen de UCI-regels proberen te lezen, en met succes want de UCI keurde de Aerostorm goed. De meest opvallende features aan deze fiets zijn de stroomlijnkappen rond de remmen, die per definitie verboden zijn. Maar indien deze aerodynamische kappen een structureel deel vormen van de fiets, dan zou er geen probleem mogen zijn. Trek bracht eerder al soortgelijke remvleugels aan op hun nieuwste tijdritmodel, maar Lapierre gaat met deze fiets toch nog een stap verder qua vormgeving.
Daarnaast valt ook het brede voorvork op, dat meer en meer gebruikt wordt op tijdrit- en pistefietsen (voornamelijk Pinarello en de pistefietsen van Team GB passen dit principe toe). Het brede voorvork laat voldoende ruimte tussen het voorwiel en het voorvork, waardoor de ‘vuile wind’ van de wielen vrij kan passeren. Bij een smallere doorgang botst de ‘vuile wind’ van het voorwiel op het voorvork, wat de luchtstroom van de fiets doorbreekt.

 

 

© Global Cycling Network

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend