Fietsen

NPlus x Mercedes-AMG Petronas racefiets: ontwikkeld in de F1 renstal

De speciale racefiets van Formule 1 renstal, Mercedes-AMG Petronas, moest in aanloop van de Australische F1 Grand Prix aangekondigd worden. Maar door de annulatie verliep dit enigszins anders. Valtteri Bottas, één van de piloten binnen het team, lanceerde het dure speeltje dan maar via zijn sociale media.

Er is heel weinig geweten over deze limited edition koersfiets of van de oorsprong ervan. Een bedrijf met de naam NPlus (of N+) Bikes, zou verantwoordelijk zijn voor de Mercedes-AMG Petronas racefiets. Maar van de bedrijfswebsite worden we ook niet veel wijzer, behalve de aankondiging van een officiële lancering op de wedstrijddag van de Australische F1 Grand Prix, die nu niet meer zal plaatsvinden.

Schijnbaar gaat het hier om een aero racefiets, dat kan ook moeilijk anders als je er als F1 team je schouders mee onder zet. Het gebruikte NPlus frame lijkt niet meteen een OEM-frame (geïmporteerd van een merkloze fabrikant, meestal uit Azië, red.) werkt. Om een zekere exclusiviteit te garanderen, worden de fietsen met de hand gemaakt in de lakkerij en gesigneerd door de maker in het hoofdkwartier van Mercedes-AMG Petronas in Brackley, Groot-Brittannië. Maar wat die maker betreft, het is meer waarschijnlijk dat die het frame gewoon uit een doos haalt, wat verf en 500-tal Mercedes sterren erop spuit en er tot slot een gesigneerde sticker op plakt. Maar het blijft wel een speciale fiets natuurlijk.

De aeroracer is voorzien van een SRAM Red eTap AXS groep, met geïntegreerde kabels en een cockpit (stuur en stuurpen) uit één stuk. We zien ook een vin die de voorste schijfrem afdekt, ter bevordering van de aerodynamica rond de schijf, en een bijpassende vin aan de andere kant (al is nog niet helemaal duidelijk waarom).

De prijs en beschikbaarheid worden niet meegedeeld, maar we vermoeden dat de fiets niet onder de € 10.000 te verkrijgen zal vallen. Goed nieuws is er wel voor de groene jongens onder ons die fan zijn van het F1 team en nu dus kunnen rondfietsen in de teamkleuren, afgewerkt met honderden Mercedeslogo’s.

Hoe moeten we deze realisatie nu plaatsen? Wordt dit mogelijk een succes? Wel, dit is uiteraard niet de eerste samenwerking tussen de fiets- en de auto-industrie. Maar de eerste écht succesvolle, die menen we ons toch niet te herinneren.

De meest geslaagde samenwerkingen zijn er het vaakst met McLaren, zoals bijvoorbeeld met Specialized in 2011 (die de eerste S-Works Venge opleverde) en in 2014 (met een oranje, maar vooral peperdure S-Works Tarmac). McLaren is vandaag nog steeds actueel in de wielersport, als naamsponsor van wielerteam Bahrein-McLaren. Ook Mercedes-AMG Petronas heeft een band met de wielersport, door de samenwerking met Team Ineos en Pinarello.

Aan de andere kant zijn er ook een heleboel flops of minder geslaagde samenwerkingen met automerken, die er vooral gekomen zijn om de prijs van de fietsen op te drijven en ook de fans van de automerken te kunnen bereiken.

Zo heb je Bianchi met Ducati en met Ferrari. Ferrari zelf werkte eerst samen met Colnago, dat andere grote Italiaanse fietsmerk. Daarnaast is er ook Lamborghini en BMC, Aston-Martin met Factor en Storck, BMW met Neal Pryde en Lotus met Condor. Tot slot zijn de minst geslaagde overstappen naar de fietsindustrie wel die van Maserati en Kawasaki die met Diavelo een e-bike op de markt brachten. Porsche moet echter niet onder doen met veel te dure stadfietsen voor woon-werkverkeer en hardtail mountainbikes die de verpersoonlijking zijn van dure, maar slechte smaak.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend