Na de Factor Vista lanceert nu ook Pinarello hun eerste gravel bike, de Grevil+ en de goedkopere Grevil versie. Ze doen dat samen met de nieuwe Crossista+ cyclocrossfiets (waarover morgen meer nieuws). De Grevil+ moet de GAN GR-S gaan vervangen.
De nieuwe fiets van Pinarello neemt de gebruikelijke vormen van het Italiaanse merk over in zijn design, die vormen zorgen via een specifieke carbon lay-up voor een perfecte mix tussen “asymmetrie en reactiviteit” wat moet leiden tot een betere performantie en een verhoogd comfort. Daarnaast is de ‘stack’ (hoogte van het stuur) wat hoger dan het gemiddelde, waardoor je als renner in een meer comfortabele positie zit.
Het is misschien wat absurd, maar ook de aerodynamica was een belangrijk punt bij het ontwerpen van de Grevil. Dit werd voornamelijk gedaan met het zicht op de lange ritten die veel gravel riders ondernemen, en die seconden winst tellen op na vele uren in het zadel. Zo is het voorvork voorzien van een soort van vleugel die over de schijfremklauwen komt om de luchtstroom op die plaats te verbeteren. De vreemde curve op de onderbuis van de fiets is er ook gekomen in naam van de aerodynamica. Die curve kan je eveneens terugvinden op enkele andere Pinarello fietsen.
Er is ruimte voorzien voor banden tot een dikte van 42 mm op 700c of 650b wielen, wat zowat de industriestandaard is geworden voor gravelfietsen. Pinarello koos ervoor om niet met 29″ wielen te werken, omdat de achterbrug anders te lang zou zijn en dit nadelig is voor de rijdkarakteristieken van de fiets.
De Grevil is compatibel met een 1x en een dubbele aandrijving, mechanisch of elektronisch. De Grevil+ kreeg een betere carbon lay-up dan de Grevil, maar beide fietsen zijn te verkrijgen in 6 verschillende kleurenschema’s. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Wel verrassend is dat de elastomeervering die het Italiaanse fietsmerk gebruikt op zijn Dogma K10S gebruikt (waar de Team Sky renners onder andere Parijs-Roubaix mee rijden), niet op de Grevil of de Grevil+ gemonteerd werd. Misschien houden ze deze nog even achter de hand…
Meer info en foto’s: Pinarello