Voor velen onder onze lezers zal Atom 6 waarschijnlijk niet onmiddellijk een belletje doen rinkelen, maar dit West-Vlaamse fietsmerk werd enkele jaren terug gelanceerd door een jonge ondernemer uit diezelfde regio. Personalisatie, daar draait het bij dit merk om. Je kiest een model uit hun gamma en daarna kan je zelf je fiets samenstellen. Dit is ook wat er gebeurde met deze Atom 6 A.U.R.O. die ondertussen al een paar maanden uitvoerig getest werd. Het verdict van dit sprintmodel van Atom 6 kan je helemaal onderaan dit artikel terugvinden.
Een aero racefiets, dat ontbrak nog in de verzameling van een van de Becycled testrijders. En na even zoeken kwam hij dan, per toeval eigenlijk, terecht bij de Atom 6 Bikestore waar hij de Atom 6 A.U.R.O. zag blinken. En laat ons eerlijk zijn, deze fiets mag gezien worden. Wat ons betreft is dit model qua uiterlijk een soort van mix tussen Scott en Look hun aerofietsen.
De A.U.R.O. is een volbloed aero racefiets. De kabels zijn mooi weggewerkt, wat zorgt voor een heel nette cockpit die eveneens aerodynamisch uitgedacht is. De achterrem vind je beneden aan het bracket terug. En je kan tot 28mm banden monteren op de fiets. De fiets heeft dus alles om zich tussen de snelle superbikes te mogen rekenen.
Het kader van de fiets is van Italiaanse makelij en dat merk je ook. Typisch Italiaans is het feit dat je een prachtige fiets voorgeschoteld krijgt, maar dat ze in de afwerking een paar steken laten vallen. Dit zorgt ervoor dat het zowel voor de mensen bij Atom 6 als de fietser soms wat improviseren is. Zo is bijvoorbeeld de grootte van de gaten waar de kabels door moeten ergens tussen 2 standaardmaten voor de afstoprubbertjes die er in horen. Het zijn zeker geen mankementen, maar je merkt hier wel het verschil met de groteren en bekendere merken.
De Atom 6 A.U.R.O. die wij uitvoerig konden testen is afgewerkt met een Shimano Ultegra Di2 groepset en onderdelen. De verdere afwerking bestaat uit Atom 6 onderdelen, en een Prologo zadel. De fiets komt standaard met Vision Team 30 clincher wielen, met daarop Vittoria Zaffiro 23mm banden. Het is slechts een detail, maar er hadden via de huidige standaarden toch 25mm banden op gemogen. Dit aero model is niet van de lichtste, we lezen namelijk 8,25kg af met aluminium trainingswielen en bidonhouders gemonteerd. Maar dat is bijzaak op deze aerofiets die zeer ‘clean’ oogt.
Als je de fiets in deze afstelling koopt, dan betaal je daar ongeveer € 3.800 voor.
Dat is allemaal wel leuk, maar hoe rijdt die fiets nu, hoor ik je al denken. Wel je kan deze A.U.R.O. het best omschrijven als een racefiets die continu vooruit wil. Je hebt het gevoel dat iedere trap volledig raak is en de fiets voortstuwt. Dit is waarschijnlijk een van de stijfste kaders waar we tot nu toe al mee reden, het is alleen afwachten hoe lang deze stijfheid stand zal houden. Gekoppeld aan die stijfheid hangt natuurlijk ook het comfort. Laat ons zeggen dat je deze fiets niet zal kiezen voor een kasseikoers, je voelt namelijk iedere putje in het wegdek. Maar daartegenover rij je er dan wel heel snel over…
Zoals reeds gesteld wil deze fiets steeds vooruit, ook in de bochten. Daarom is het in het begin even wennen, maar eenmaal je het sturen op deze fiets beet hebt dan merk je er niet veel meer van en kan je op de nodige momenten anticiperen.
Onze conclusie is dat deze fiets thuishoort in de reeks van superbikes van grotere merken, maar dan moet de afwerking nog een klein beetje bij geschroefd worden. Deze fiets is gemaakt om hard mee te rijden en kan tegen een stootje. Renners met wat stevigere dijen kunnen hier hun krachten op kwijt zonder al te veel verlies in het overbrengen van de kracht naar snelheid. Naast dat de fiets tegen een stootje kan, zal ook de renner er op dat moeten kunnen. De fiets is zeker niet voor iedereen, en zal waarschijnlijk ook iets minder schitteren bij het rijden van langere ritten. Maar als je weet waar je aan toe bent met de Atom 6 A.U.R.O. dan kan je heel veel plezier beleven aan deze fiets.
Meer info via Atom 6