Review

Review: Brompton Electric, de functionele urban commuter

Brompton Electric review

Wie vouwfietsen denkt, komt al snel terecht bij het iconische merk Brompton. De Britse fietsenproducent is zowat de Rolls-Royce onder de plooifietsen, snel herkenbaar, klassevol en een high-end afwerking. En toch mankeerde er iets in het gamma van Brompton om ook vandaag relevant te zijn in de strijd om het alternatieve woon-werkverkeer. Juist, een versie met elektrische ondersteuning. En die is er nu. Bekijk de Becycled Score van deze fiets onderaan dit artikel.

  • Gewicht: 16,6 kg (13,7 kg fiets – 2,9 kg accu)
  • Aandrijving: 2 of 6 versnellingen
  • Schakelgroep en onderdelen: Brompton
  • Motor: Brompton – 250 W
  • Actieradius batterij: 30 tot 70 km

De Brompton Electric is de eerste elektrische fiets die het vouwfietsmerk op de markt brengt. Met deze fiets willen ze vooral scoren op stedelijk woon-werkverkeer waarbij mensen een mix van mobiliteitsoplossingen gebruiken of waarbij ze graag hun fiets makkelijk en snel op kunnen bergen, weg van de straat. Dat urban gevoel heb je wel op de Electric, met de kleine 16″ wielen voelt deze fiets dan ook zeer vinnig en wendbaar aan en kan je overal tussen en omheen slalommen.

De Brompton Electric is nu te verkrijgen via fietshandelaren in jouw buurt op Becycled.be.

De basis van de Brompton Electric is gelijk aan die van alle andere Bromptons. Dat wil zeggen dat je de fiets ook gewoon opvouwt op de gebruikelijke manier en dat hij nog steeds even compact is, dus makkelijk in de koffer van je wagen kan of naast jou op de trein kan staan.

De motor

De Brompton Electric is uitgerust met een voorwielmotor, gezien het gewicht en het feit dat deze fiets zeer compact moet blijven, misschien wel de beste oplossing. Brompton zou Brompton niet zijn mochten ze zelf niet alles op hun fiets ontwikkelen en dat is bij deze motor niet anders. Ze schakelden de hulp in van de Formule 1 veteranen van Williams om hun eigen elektrisch aangedreven lichtgewicht motor te genereren. Een vreemde keuze lijkt ons voor een urban commuter, maar vermoedelijk een mix van Britse trots en marketingdoeleinden…

De motor produceert 250 Watt en biedt ondersteuning tot 25 km/u, dat voelt op een lichte fiets met kleine wielen snel aan, zeker als het op acceleratie aankomt. De motor is voorzien van een processor ter hoogte van de voorbuis, die communiceert met een cadans- en koppelsensor in de trapas.

Bij onze test liep nu net die communicatie blijkbaar niet helemaal lekker. We kregen of de volle ondersteuning van de motor of niks. Kort daarna onderging de software van de motor echter een update. Brompton nodigde ons uit om de fiets opnieuw te testen en we merkten meteen het verschil op. De ondersteuning verloopt zeker nog niet vlekkeloos, want op de zwaarste versnelling krijg je net dat beetje te weinig ondersteuning. Terwijl op de lichtste versnelling de fiets vooruit wordt gestuwd. Maar alles voelt vlot en vloeiend aan tijdens het rijden. Daarnaast is er wel een klein beetje vertraging of ‘lag’ te merken op de ondersteuning, een beetje vervelend volgens ons maar Brompton geeft aan dat dit een veiligheidsaspect is.
En gezien het opmerkelijke verschil na de laatste grote software update zijn we ervan overtuigd dat ook die laatste werkpunten uiteindelijk opgelost kunnen worden.

Wat we dan weer goed vonden, was de aandrijving rond de maximum ondersteunde snelheid van 25 km/u. Bij de meeste fietsen krijg je het gevoel dat de motor tegen begint te werken rond of over dat punt. En dat heeft de Brompton Electric toch wel minder.

App

De voornoemde software update zou via de specifieke app voor de Brompton Electric kunnen komen, waar je bijvoorbeeld info over de autonomie van je batterij terug kan vinden, wanneer je op onderhoud moet, etc. Maar op die app is het voor Androidgebruikers wel nog even wachten, want er is enkel een versie voor iPhone momenteel (al blijkt die eveneens nog niet beschikbaar te zijn). Dat helt opnieuw over naar het Britse karakter dat onlosmakelijk verbonden is met Brompton, want daar is iOS meer gebruikt dan Android. Dat is niet het geval in heel veel andere plaatsen op de wereld, zoals België. Al heeft dat Britse karakter natuurlijk ook zijn charmes.

De batterij

Vooraan kan je, zoals op de foto’s te zien is, een handig tasje op de fiets klikken. In dat tasje zit een 300Wh lithium ion accu, goed voor een actieradius van 30 tot 70km. Dat is niet de grootste autonomie, maar meer dan voldoende voor het voorbestemde gebruik van de fiets. Van en naar het treinstation of de metro. Er wordt niet verwacht dat er grote fietstochten gebeuren met een Brompton. Daarbovenop kan je bij het normale gebruik ook steeds ergens terecht om de batterij op te laden. Des te meer omdat deze afneembaar is via een makkelijke schoudertas.

De accu is in vier uur tijd volledig opgeladen of in twee als je een ‘fast charger’ neemt als optie bij de fiets. Op de batterij zelf kan je de lichten regelen en kan je kiezen uit 3 verschillende modi voor de aandrijving van de fiets, van een licht duwtje naar volle kracht. Wie vervolgens soms zonder aandrijving wil rijden, hoeft zich geen zorgen te maken. Je kan ook makkelijk fietsen zonder de elektrische ondersteuning. Meer nog, je kan de batterij uit de schoudertas halen en de tas gebruiken als opbergruimte.

Éen klein aandachtspuntje bij de accu. Aangezien die volledig losgemaakt kan worden van de fiets, is het ook makkelijk om die ergens achter te laten of te vergeten. We weten het jammer genoeg uit ondervinding…

Conclusie

De Brompton Electric is verkrijgbaar in een zwarte of witte uitvoering en je kan kiezen voor 2 versnellingen of 6 versnellingen. Daarnaast kan je de gebruikelijke toeters en bellen, en de eerder vernoemde accessoires ook aan een meerprijs bijbestellen. Voor de versie met 2 versnellingen betaal je € 2.995 en voor 6 versnellingen mag je rekenen op € 3.145. De prijs is een tikkeltje aan de hoge kant voor deze elektrische vouwfiets en ook een pak duurder dan de Bromptons zonder elektrische ondersteuning.

Sinds oktober is er een derde kleur bijgekomen in het gamma van de Electric, de ‘Bolt Blue’ kleur is een premium finish en heeft een meerprijs van € 225.

De Bolt Blue premium finish

De Electric was een verademing om te gebruiken in een stedelijke omgeving, waardoor je op een makkelijke manier van punt A naar punt B kan komen in de stad. Dit is volgens ons een van de beste oplossingen voor een makkelijk en zorgeloos alternatief woon-werkverkeer. Je vertrekt thuis met de Electric, neemt de bus, de trein of de metro richting het werk en hop, weer die Brompton op. Nog een voordeel is dat de Brompton er ook niet slecht uitziet, waardoor je er zelf ook geen mis figuur mee slaat.

Voor langere afstanden raden we dan weer een traditionele e-bike aan, maar de Brompton Electric is dan ook niet bedoeld om op die manier te gebruiken.

Bekijk en koop de Brompton Electric op Becycled.be.
Meer info: Brompton.com

Brompton Electric | E-BIKE vouwfiets

Weggevoel8
Looks9
Afwerking9
Onderhoud7
Comfort9
Motor6.5
Batterij8
Prijs-kwaliteit7.5
8 out of 10
Top! De fiets op zijn geheel; De schoudertas voor de accu; Het gewicht van de fiets (13,7 kg zonder batterij) Mweh... We hebben al betere motorondersteuning mogen ervaren; Prijs kan struikelblok zijn voor nieuwe fietsers; Brompton specifieke onderdelen (dus hogere prijs dan standaard onderdelen bij onderhoud)
Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend