Fietsen, Review

Review: Cannondale Slate Force 1, verken de wereld

Test Cannondale Slate Force 1 2018

Ken je de Cannondale Slate nog niet? Dan ben je waarschijnlijk niet helemaal mee met de gravel beweging die al een paar jaar bezig is binnen de fietswereld. Cannondale lanceerde de Slate in 2015 en was daarmee een van de eerste fietsmerken die een gravel bike op de markt bracht. Drie jaar later is het nog steeds een unieke fiets die meer dan stevig staat tussen al het nieuwe geweld. Bekijk onze Becycled Score voor de Cannondale Slate Force 1 onderaan het artikel.

Het is moeilijk om niet spontaan op een avontuur te vertrekken met de Slate. Eenmaal je met deze fiets eropuit trekt, zoek je steeds nieuwe wegen uit die je steevast links liet liggen met je racefiets of mountainbike. Deze gravel bike staat garant voor fun en voor oeverloos verkennen van grindwegen, kasseistroken, boerenpaadjes en bosstroken. Je zoekt ongepland het avontuur op met de Slate, omdat de fiets juist verdraaid goed met iedere omstandigheid omgaat. Het voelt zeer natuurlijk aan om een weg in te slaan waar de kasseien nog nooit zo slecht gelegen hebben of om een grindpad op te draaien waar je je nu al eeuwen van afvraagt waar dat juist naartoe leidt.

Test gravel bike Cannondale Slate Force 1

Misschien was het jou ook al opgevallen, want bij de meeste mensen springt het voorvork namelijk onmiddellijk in het oog. Dat is een Lefty. Deze geveerde voorvork, die dus enkel een linker vorkpoot heeft, is kenmerkend voor Cannondale. En kennen we voornamelijk vanuit het mountainbiken waar deze vaak gebruikt wordt door het Amerikaanse fietsmerk. Het grootste verschil met die andere Lefty’s van het merk is dat dit een ‘Oliver’ is. Deze heeft een gereduceerde veerweg (travel) van 30mm, ten opzichte van 100mm bij de Lefty 2.0.
Qua frameset lijkt de setup van de Slate nogal op die van een mountainbike. En ook de wieldiameter van 650B of 27,5 inch komt over vanuit de mountainbikewereld. De tubeless ready wielen vervolgens zijn van WTB en worden voorzien van WTB Resolute tubeless banden met een breedte van 42mm.

De fiets is verder afgewerkt met een SRAM Force 1 groepset met hydraulische schijfremmen, die meer dan welkom zijn in natte of stoffige omstandigheden op die offroad paden. En ook de keuze van de versnelling is eerder offroad georiënteerd, met een 44T kettingblad vooraan en een 42-10 cassette. Het schakelen op zich verloopt prima, alleen is het soms wat zoeken naar de juiste versnelling. Want dikwijls voelt de versnelling net iets te zwaar of te licht aan bij middelmatige snelheden, je zit dus ergens tussen twee standen te zwemmen op zoek naar de juiste schakelkeuze. Maar eenmaal je vol gas geeft of begint te klimmen, dan voelt alles perfect aan en lijkt het alsof de Cannondale Slate zich ook het best in zijn sas voelt.

Deze uitvoering van de Slate komt in een felle oranje kleur (Hazard Orange) en beschikt zoals alle andere versies over een aluminium frame. De fiets ziet er op zich zeer netjes en clean uit. Al heeft dat misschien ook te maken met het feit dat deze er vooraan anders uitziet dan de meeste fietsen. Die Lefty voorvork maakt deze gravel bike echt kenmerkend, je valt er steeds mee op.  De Lefty Oliver van Cannondale is uitgerust met een lockout aan de bovenkant van de vork. Hiermee kan je dus de vering aan- en uitzetten. Een leuke extra volgens ons. De overige onderdelen op de Slate komen van Cannondale zelf of van Fabric, het zustermerk van Cannondale, zoals bijvoorbeeld het zadel.

Als we op de Slate gravel bike rijden hebben we het gevoel dat Cannondale een zo goed mogelijke mix zocht voor zijn geometrie, ergens tussen een comfort- en een agressieve houding. De fiets voelt goed aan en de handelingen gebeuren steeds vlot. Gravel bikes worden over het algemeen op de markt gebracht als fietsen waar je fun bij hebt, en dat is bij de Slate zeker het geval.

Een klein minpunt die het onmiddellijke gevolg is van het Lefty voorvork op de Slate, is het feit dat je de remklauw moet demonteren vooraleer je jouw voorwiel uit de fiets kan halen. Vervelend bij transport en bepaald onderhoud. Maar dat is dan vooral omdat wij de tijd die we hiermee verloren hadden liever óp de Slate gespendeerd hadden… Voor lekke banden kan je dan weer aan de vrije rechterkant van het voorwiel terecht, al hebben we het praktische aspect daarvan (gelukkig voor ons) wel niet uitgetest.

Wat betaal je nu voor deze avontuurlijke fiets? Wel voor de Cannondale Slate Force 1 moet je € 3.499 over hebben. Dat is op zich prima indien dit de fiets is die je dagelijks gebruikt of indien je vaak op bikepacking trips gaat. Maar als dit jouw tweede of derde fiets is, dan zal je waarschijnlijk moeten kiezen wat je het liefste doet als bijkomende training. Want voor dat bedrag heb je ook een mooie mountainbike, racefiets of crossfiets. Dat gezegd zijnde is gravel biken een fantastische discipline, aangezien je nergens echt begrensd bent en je dus eenvoudig overal uit de voeten kan. De Cannondale Slate is daar de ideale partner voor.

Meer info: Cannondale

Cannondale Slate Force 1 | GRAVEL fiets

Functionaliteit8
Rijgevoel9
Looks9
Onderhoud6
Wishlist8
Prijs-kwaliteit7
Domeinexpert9
8 out of 10
Top! Ideale fiets voor avonturiers, Lefty (met lockout), Comfort, Vormgeving frame Mweh... Lefty (qua onderhoud), Aan de dure kant voor extra fiets
Vorig artikelVolgend artikel