Vlaanderen wordt ondanks het toegenomen telewerk en de uit de pan swingende brandstofprijzen een bijna onontwarbare verkeersknoop. Alternatieve mobiliteitsoplossingen blijven logischerwijze sterk in de lift zitten, waarbij de elektrische fiets er met kop en schouders bovenuit steekt. Binnen dit steeds uitdijende segment is de tot 45km/u elektrisch ondersteunde “speed pedelec” een bijzonder interessante niche: het concept combineert een relatief hoge gemiddelde snelheid met een behoorlijke actieradius en dat aan een lage, of in sommige gevallen (met fietsvergoeding) zelfs negatieve kostprijs per kilometer. Omdat je de files ontwijkt en de motor je een duwtje in de rug geeft bij fikse tegenwind, is je trajectduur bovendien veel voorspelbaarder dan wanneer je pendelt met de wagen of het openbaar vervoer. Ook als het weer tegenzit of de benen niet mee willen, geraak je snel op je werk & terug en niet zelden via mooie zelfgekozen autoluwe wegen.
** Ontdek de Becycled score van de Fuell Flluid onderaan dit artikel.
Over Fuell
Zo’n snelle e-kilometervreter vind je in de catalogus van een select groepje merken uit Zwitserland, Duitsland of Nederland, maar die zijn zó populair dat ze ten eerste amper de bestellingen kunnen bijhouden en ten tweede de prijs onredelijk hoog kunnen houden. Nieuwkomer Fuell uit Amerika claimt met zijn Flluid een potige speed pedelec te kunnen leveren binnen een zeer korte termijn en aan een véél aantrekkelijkere prijs. Fuell werd opgericht door Erik Buell, een voormalige Harley-Davidson-ingenieur en Buell-oprichter, samen met de Fransmannen Frédéric Vasseur en François-Xavier Terny.
Of er een addertje onder het gras zit? Dat zochten we graag voor je uit.
Je hebt grofweg twee soorten speed pedelecs. Aan de ene kant vinden we courante elektrische fietsen die dankzij een aangepaste motor ondersteuning leveren tot 45 km/u in plaats van 25 km/u. De meeste andere componenten worden behouden van het minder performante broertje wat uiteraard de prijs sterk drukt. Aan de andere zijde van het spectrum vinden we duurdere fietsen, zoals deze Flluid, die speciaal zijn gebouwd voor het snellere werk. Dankzij de twee verwijderbare batterijen van elk 504 Wh heeft hij een grotere reikwijdte, het frame is sterker om dit extra gewicht de baas te kunnen en hij beschikt over aangepaste banden, naven, remmen en dergelijke meer. De voor Fuell exclusief geleverde middenmotor met een nominaal vermogen van wel 500 W en een koppel van 100 Nm staat op papier garant voor stevige acceleraties. En dat allemaal voor € 5.495, terwijl je in dit innovatieve segment meestal rekening moet houden met tot bijna het dubbele van die som. Aan een fietsvergoeding van 25 eurocent per km en 3 ritten per week van 20 km heen en terug, haal je de aanschafprijs er in minder dan 4 jaar terug uit. En dat is dan zonder de besparing aan brandstof gerekend wanneer je de auto aan de kant laat staan.
Een robuuste fiets
Fuell trekt de robuustheid van het frame door in zijn componenten: zo zijn het stuur, zadel met geveerde pen, de ferme geveerde voorvork en stevig uitgevoerde wielen eveneens geschikt voor veeleisende pendelaars. Er wordt een performante koplamp gemonteerd en ook de vast gemonteerde middenstandaard is een meerwaarde. De aandrijving van de motor in het midden naar de Shimano Alfine 8 naafversnelling gebeurt middels een Gates Carbon Beltdrive riem, dat bespaart heel wat in onderhoud; het ensemble is duidelijk gericht op intensief gebruik in alle weersomstandigheden. Waar zit dan het prijsverschil met veel duurdere concurrenten? Wel, je betaalt natuurlijk minder voor naambekendheid dan bij een Stromer of Riese & Müller, dat is één. Ten tweede moet je kunnen leven met enkele schoonheidsfoutjes die de gevestigde waarden ondertussen wél al onder de knie hebben. Zo oogt de cockpit een beetje chaotisch met z’n warboel aan kabels, terwijl die tegenwoordig perfect netjes in het frame en het stuur ingewerkt kunnen worden. Ook moet je niet zoeken naar connectiviteit met je smartphone of fietscomputer. De software komt zelfs wat onvolwassen over, want de reikwijdte kan bijvoorbeeld niet correct worden getoond. Hier en daar geeft de Flluid de indruk nog wat “onaf” te zijn.
Ondersteuning en autonomie
Dat gebrek aan informatie over de reikwijdte bezorgde ons aanvankelijk behoorlijk wat “range anxiety” (de vrees dat jouw batterij leeg zal gelopen zijn vóór aankomst op je bestemming, red.) . Bij de eerste rit gaf de batterij na amper 25 km aan dat hij het weldra voor bekeken zou houden, en we waren nog niet eens halfweg. Wisten wij veel dat het systeem automatisch de 2e batterij zou activeren wanneer de 1e zo goed als leeg zou zijn? Nu moeten we bekennen dat we tijdens die eerste rit de maximale ondersteuning hadden op laten staan. Dat is zeker niet altijd en overal nodig, zo bleek. De Flluid kent 5 ondersteuningsniveaus: Op niveau 1 krijg je zo’n 250 W aangeleverd en dan gaat het telkens met 100 W omhoog. In de laagste stand helpt de motor je dus louter om het meergewicht van de fiets – de Flluid weegt een flinke 34 kg – te compenseren. In de hoogste stand levert de motor van het merk Bofeili maximaal 750 W en dan kan je, mits wat eigen inbreng, de 45 km/u daadwerkelijk benaderen. Ja, daarvoor moet je zelf ook wel flink aan de bak: speed pedelecs met middenmotor blijken zelden de beloofde topsnelheid makkelijk vast te kunnen houden. Het is echter veel comfortabeler en zuiniger om aan 35-37 km/u te cruisen in stand 2 of 3, en de extra power te reserveren voor de meer uitdagende segmenten op je traject. Eens je het concept wat onder de knie hebt, is het prima te doen om 60 km en verder te raken met nog een beetje marge op de batterijen.
Cijfers uit de echte wereld
De Flluid is één van de zwaarste speed pedelecs op de markt en bij flinke hellingen daalt zelfs in de hoogste ondersteuningsstand de snelheid gevoelig. Over alle trajecten die we afwerkten tijdens deze test haalden we een gemiddelde bewegingssnelheid van exact 30 km/u. Dat lijkt laag, maar ons referentietraject – tussen Huldenberg en Steenokkerzeel – overbrugt in een enkele rit toch 250 hoogtemeters en behoorlijk wat kruisingen van drukke assen, die onvermijdelijk de schwung wat uit je tempo halen. Doe dat maal twee en voeg een zware laptoptas toe aan de vergelijking, en je snapt wel dat 30 km/u gemiddeld best ok is. Wat wel opvalt is dat we daarmee amper 3 km/u sneller zijn dan met onze koersfiets over hetzelfde traject, en 7 km/u sneller ten opzichte van een trekking-fiets. Toegegeven, met een niet ondersteunde fiets moeten we zodanig zelf energie leveren dat dit (toch voor ondergetekende) moeilijk een hele week vol te houden valt.
Dagelijks pendelen kan dus wel perfect met de Fuell. Meer nog, het is een waar plezier om steeds de volledige controle te behouden over de hoeveelheid eigen inspanning die je op het traject wenst te leveren. In functie van je trainingsprogramma bijvoorbeeld. Het frame kan zo uit een motorfiets komen, want het ding rijdt, mede dankzij de brede bolle Pirelli CYCL-E Granturismo banden, erg strak en laat je vol vertrouwen de bocht induiken. Soms zelfs wat te enthousiast, want de trappers staan erg laag bij de grond. Het stuurgedrag is zonder meer precies, en toch is de Flluid ook erg comfortabel. Eigenlijk een beetje zoals de Buell motorfiets van weleer, niet geheel toevallig ontsproten uit dezelfde creator. Enkel de remmen hadden een tikkeltje krachtiger gemogen, nochtans hydraulische schijfremmen van Tektro, maar hoe dan ook krijg je erg veel waar voor je geld.
Ook de laadtijd en -capaciteit hebben we aan onze test onderworpen. De op de eigen website vermelde 5 uren laadtijd voor de 2 batterijen samen klopt ongeveer. Voor het laden van 1 enkele batterij dien je zo’n 2 uur te rekenen. Tijdens onze testperiode kregen wij echter wel twee aparte laders en dat is handig, want de elektronica kan niet zelf switchen tussen de 2 batterijen. Met andere woorden, als je slechts 1 lader hebt (een additionele lader moet je zelf bijkopen voor € 69, red.), dan moet je manueel de lader overzetten naar de tweede batterij wanneer de eerste batterij volledig is opgeladen. Dit kan mogelijk met een software update opgelost worden, maar het batterijmanagement had net dat tikkeltje beter gekund.
Conclusie
De Fuell Flluid speed pedelec is verkrijgbaar in een donkergrijze, blauwe of zilverkleurige uitvoering en je kan kiezen uit 2 maten, namelijk medium of large. De geschatte levertermijn is, op datum van de publicatie van dit artikel, 1 à 2 weken. De standaard winkelprijs van de Flluid is € 5.495, maar na wat kort opzoekingswerk op je favoriete zoekmachine kan je deze fiets een stuk goedkoper terugvinden.
Of een speed pedelec iets voor jou is hangt van vele factoren af. Maar als je beslist dat je in de markt bent voor zo’n snelle bolide op twee wielen én wanneer je dagtraject niet meer dan 60 km bedraagt (zonder tussentijds bij te laden), dan moet je de erg complete en interessant geprijsde Fuell Flluid beslist in overweging nemen.
Meer info: Fuell.be