Fietsen, Review

Review: Koga Colmaro Allroad

Koga Colmaro Allroad

Net voor de jaarwisseling gingen de Kasseivreters op pad tijdens de Lumberjack Gravel Ride van Café Coureur, om de Koga Colmaro Allroad te testen. Het werd een gravel rit door wind en regen, bij winterse temperaturen. Overleeft de gravel bike van Koga de tocht? Lees het relaas hieronder, en helemaal onderaan het artikel kan je de score terugvinden.

Wat direct opvalt aan de Colmaro Allroad van Koga, is de geelgroene kleur. Zelf noemt de Friese fietsproducent de kleur ‘Moss’. De kleur maakt de fiets iet wat robuuster, maar dat wordt direct gecounterd door verschillende kenmerken die de fiets er heel strak doen uitzien. Zo lopen de rem- en versnellingskabels door het aluminium frame en geven de hoge velgen van de Novatec Thirty wielset de fiets ook het karakter van een racefiets. Door die mooie mix van klasse en robuustheid staan de schijfremmen ook heel mooi op de fiets. Verder wordt de feits uitgerust met een SRAM Rival 1×11 set, een instapgroep in het gamma van de Amerikaanse fietsonderdelenproducent.

‘De snelheid van een racefiets en het lef van een mountainbike.’ Zo wordt de Colmaro Allroad omschreven door Koga zelf. Dat de fiets op het asfalt aanvoelt als een echte koersfiets, klopt. Wanneer het stuur vanonder wordt vastgepakt, krijg je een echte racesensatie die toch nog comfortabel aanvoelt. De Colmaro Allroad wordt is uitgerust met een 1×11 groepset, wat wil zeggen dat er vooraan slechts één tandwiel zit. Vanachter heb je keuze uit 11 tandwielen, waardoor je de steilste hellingen op kan en in een lange afdaling toch nog serieus kan bijtrappen. Bij lange beklimmingen is het natuurlijk iets moeilijker om de juiste versnelling te vinden, maar daar is deze fiets natuurlijk ook niet echt voor ontwikkeld.

Doordat je vooraan maar één tandwiel hebt, staan er links op remgreep ook geen schakelaar, wat de fiets een cleane look geeft. De snelheid van het schakelen doet vermoeden dat we met een allround-fiets onderweg zijn die dus ook op de weg goed aanvoelt. Enkel door het zwaardere profiel van banden voelen we op de baan toch dat de Koga Colmaro uiteraard geen ware snelheidsbolide is.

Op onverharde ondergrond blijkt de Colmaro Allroad uitermate uit de voeten te kunnen. Ook hier blijft comfort een sleutelwoord. Op droge, stoffige en hobbelige ondergrond kan je prefect nog stabiel op de fiets zitten, zelfs bij redelijk hoge bandenspanning. Dat komt onder meer door de brede Schwalbe G-One Allroad banden. Daarnaast lijkt de fiets ook nooit echt weg te glijden in de bochten, zelfs niet op nat gras. Wanneer we modderiger terrein opzoeken, blijft de Colmaro Allroad zijn dienst bewijzen. Doordat de fiets aanvoelt als een racefiets, kan je stevig trappen zonder veel energieverlies, en door de comfortabele geometrie blijf je goed de controle behouden.

Na zware regenval, wanneer de boswegen omgetoverd worden in ploeterbanen van modder, blijkt de fiets ietwat tekort te schieten. De race-schijfremmen blijken niet helemaal gemaakt te zijn voor zo’n ploeterwerk en de banden hebben niet het ideale profiel om de nodige grip te behouden in de diepe modder. Ook het schakelsysteem blijkt bij deze omstandigheden niet zo vlot te functioneren als dat van een degelijke mountainbike. De fiets situeert zich dus ergens tussen een racefiets en een cyclocrossfiets, wat prima is voor een gravelfiets.

De Colmaro Allroad die zeker de naam ‘allroad’ waardig is, aangezien hij op zo goed als elk terrein goed voor de dag komt. Doordat de fiets zo’n breed gamma aan ondergronden meer dan redelijk aankan, moet hij op de extremere ondergronden natuurlijk het spit delven aan de specifiekere fietsen. De Koga Colmaro Allroad is een topkeuze voor wie over slecht asfalt of gravel wegen wil rijden. Een occasionele modderige afdaling kan er ook zeker nog bij. De fiets gaat over de toonbank voor €1.899 in deze uitvoering, wat zeker niet te veel is voor wat de fiets allemaal aankan.

Meer info over de fiets: Koga
© Kasseivreters

Koga Colmaro Allroad | GRAVEL fiets

Functionaliteit7.5
Looks8
Afwerking7
Onderhoud7
Comfort9
Wishlist materiaal6.5
Prijs-kwaliteit8
Domeinexpert8
7.6 out of 10
Top! Comfort, Fun Mweh... Presteert minder op de weg en in extremere omstandigheden offroad
Vorig artikelVolgend artikel
Kasseivreters is een team van jonge journalisten met een passie voor de koers. Zet je in hun wiel en beleef samen met hen dé momenten van het wielerjaar. Sluit aan bij de kopgroep en volg Kasseivreters op Facebook, Instagram of Twitter

Send this to a friend