Review

Review: Ridley Kanzo Adventure, betrouwbare en stevige avonturier

Als je net zoals wij het zondagse rondje bier probeert te verantwoorden door met je fietsmakkers eerst een paar uur te gaan crossen in de bossen, dan is het je ongetwijfeld ook opgevallen dat steeds meer gelijkgestemde zielen hun rechte sturen hebben ingewisseld voor kromme exemplaren. De gravelbike is in opmars en dat is niet alleen te danken aan sterk marketingwerk. Dit nieuwe segment slaat de brug tussen koersfiets en mountainbike, niet alleen als invulling van de “leegte” er tussenin, maar vooral als alternatief dat beide categorieën in één fiets verenigt. Door zijn veelzijdigheid profileert de gravelfiets zich zo steeds meer als de go-to fiets voor alle werk.

Ontdek de Becycled score van deze fiets onderaan het artikel.

Ieder merk zijn gravelfiets

Het Belgische Ridley heeft uiteraard ook gravelfietsen in de portfolio. Ja, meervoud, want je kan kiezen uit vier heel verschillende Kanzo’s: terwijl de Fast zou kunnen doorgaan voor een snelle aeroracer, is de Allroad eerder een endurance fiets waarmee je ook kan gravelen en de Grifn slaat dan weer de brug tussen een racefiets en een mountainbike, een echte allroad fiets eigenlijk. Inderdaad, ook wij vinden de benaming van de Kanzo Allroad en de Kanzo Grifn wat verwarrend, als we het zo opnieuw nalezen. Deze drie varianten zijn vooral softroaders; Zet er baanbandjes op en je fietsgenoten zullen goed moeten kijken om ze te onderscheiden van moderne racefietsen. Deze drie concepten overspannen zowel het segment van de koersfiets als dat van de mountainbike, maar pretenderen niet in de extremiteiten van dit brede spectrum uit te blinken. Onze testfiets is echter uit ander carbon gesneden: de Adventure draait zijn hand niet om voor het ruigere werk en doet daarmee een gooi naar de titel van breedst inzetbare fiets ooit.

One bike to rule them all

Van de drie gravelbikes in Ridley’s portfolio kan deze Adventure de breedste banden aan. Onze testfiets wordt afgeleverd met 54mm (2,1 inch!) terreinbandjes die zo van een mountainbike kunnen zijn geplukt, terwijl er nog genoeg marge overblijft in het frame voor smurrie die eventueel aan het rubber blijft kleven. Je kan de Adventure net zoals elke Ridley volledig naar je hand zetten: wij opteerden in de configurator voor de draadloze SRAM Rival XPLR eTap AXS 1×12 groepsset, schijfremmen met een diameter van 160mm, Forza Levanto Gravel wielen uit carbon en een mix van componenten van Ritchey en huismerk Forza. Voor een bescheiden meerprijs van 100€ lakt Ridley de fiets bovendien in jouw favoriete kleurtje(s). En zo dikt de eindafrekening van onze set-up tot €4.998 aan, op het moment van dit schrijven. Dat is in deze tijden lang niet verkeerd voor een carbon fiets met dito wielen en een moderne draadloze groep waarmee je haast overal uit de voeten kan … volgens Ridley althans. Laten we die stelling dus maar gauw aan de realiteit toetsen!

Op alle wegen thuis?

Wat de gravelfiets zo leuk maakt, is zijn flexibiliteit. Je hoeft in tegenstelling tot bij een wegracer weinig aandacht te schenken aan de ondergrond wanneer je een route plant. En als je onderweg genoeg hebt van verharde wegen, duik je zomaar het veld of bos in. In vergelijking met een mountainbike voelen verbindingstukken op de baan met zo’n gravelaar bovendien niet langer aan als een gemiste kans, want even doorperen op een lekker strak geasfalteerd recht stuk of een colletje bedwingen voelt hoegenaamd niet tegendraads aan. Omdat deze Adventure erg breed schoeisel verdraagt en een geometrie heeft meegekregen die meer aanleunt bij moderne mountainbikes – lagere bottom bracket, vlakkere balhoofdhoek en langere wielbasis – schept hij meer vertrouwen in afdalingen. Dankzij het lagere zwaartepunt in vergelijking met de andere gravelaars uit de stal en de forward leaning aanzet van het stuur komt hij ook behoorlijk tot zijn recht op steile, technische klimmetjes, zelfs al is het stuur een pak minder breed dan bij een echte terreinfiets.

We waren dan ook danig onder de indruk van de terreincapaciteiten van deze nieuwkomer, al zetten we onze MTB toch nog niet aan de deur. Op heel ruw terrein en met name bij uitdagende afdalingen vol wortels en stenen kan de combinatie van een vaste voorvork en de beperkte grip op het kromme stuur met z’n verticale remgrepen ons niet helemaal bekoren. Technisch getalenteerde rijders kunnen dergelijke passages ongetwijfeld de baas door hun traject slim bij te sturen, maar in het donker of wanneer de single track onder een dekentje herfstbladeren schuilt gaat, blijft het soms bibberen geblazen. Tijdens pittige offroad klimmetjes blijkt de 1×12 afmontage van deze fiets (42 tanden vooraan en 10-47 achteraan) soms maar nipt voldoende, iets dat je zou kunnen verbeteren door vooraan een kleiner kettingblad te steken. Zeker als je rekening houdt dat deze fiets bedoeld is voor offroad avonturen, in het opzicht van bikepacking, ultra cycling of gewoon pure offroad fun.

Klaar voor het avontuur

De Kanzo Adventure heeft zijn naam niet gestolen: Hij ziet er robuust uit met zijn kloeke kader en asymmetrische achterbrug. Toch oogt hij vanuit geen enkel perspectief lomp, en dat is niet alleen te danken aan de moderne, elegante vormgeving, maar vooral aan de opgeruimde cockpit. Alle kabels lopen immers volledig binnendoor en dat is niet zozeer om het oog te plezieren of enkele Watts uit te sparen, maar vooral om zo veel mogelijk plaats te laten voor eventuele accessoires zoals gsm- en gps-houders. Het frame is bovendien voorbereid om de fiets uit te rusten om hele continenten te doorkruisen, met maar liefst drie bidonhouders en een indrukwekkend aantal (inwendig verstevigde) nokken voor bagage op alle denkbare punten, spatborden en zelfs een bento box (een soort van technische brooddoos) bovenop de bovenbuis.

Gemaakt op de groei

Je kan de Adventure desgewenst zelfs voorzien van een geveerde voorvork, waarmee je natuurlijk meer opschuift richting hardtail mountainbike (en dus wat meer weg van de koersfiets). Ook aan de integratie van een dynamo is gedacht, waarbij Ridley eveneens bevestigingspunten voor een voor- en achterlicht heeft voorzien en zelfs in- en uitgangen om stroomkabels netjes door het frame te leiden. Anderzijds is er geen mogelijkheid om een voorste derailleur te monteren: de Kanzo Adventure is altijd een ‘one by’ (1x) fiets. Dat wil zeggen dat je maar 1 enkel voorblad hebt.
Tip: Weet wel dat Ridley je de optie geeft om een Classified achternaaf in te laten bouwen, een Belgisch systeem dat de voordelen van een dual en single speed combineert. Dit kost je dan wel weer zo’n € 1.650 bovenop onze huidige configuratie. En of dat de moeite loont, testen we binnenkort voor je uit.

Conclusie

De gravelfiets komt fietsers tegemoet die flexibiliteit voorop stellen, waarbij ze met één en dezelfde fiets zowel op de baan als in het terrein heel veel plezier kunnen beleven. Deze Kanzo Adventure doet dit met verve en gaat nog een stapje verder, want zolang je geen extreme situaties opzoekt, kan je er in ons land op de meeste mountainbike trails best mee uit de voeten. Ondanks zijn terreincapaciteiten is het niet Ridley’s bedoeling om een alternatief te bieden voor de mountainbike, want de echte doelgroep van deze gravelaar zijn diegenen die een betrouwbare, stevige en toch snelle fiets zoeken voor het Grote Avontuur. Voel je je aangesproken? Zoek dan niet verder.

Dit artikel kreeg een update door de redactie op 03/04/2023.

Ridley Kanzo Adventure 2023 | GRAVEL fiets

Functionaliteit9
Rijgevoel7.5
Looks9
Onderhoud8
Wishlist7
Prijs-kwaliteit8
Domeinexpert9.5
8.3 out of 10
Top! Knappe verschijning; Multi-inzetbaar; Personaliseerbaar Mweh… Bijna alles is niet alles… hoe dan ook blijft een gravelfiets een compromis
Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend