Review

Review: Ridley Sablo XT

Ridley Sablo XT 2x11 review

We kennen Ridley voornamelijk van hun gamma op de weg en in het veld met hun race- en cyclocrossfietsen, maar hoe zit dat juist met de mountainbike? Becycled testte de eerste full suspension MTB van het Belgische merk voor jou, de Ridley Sablo XT 2×11. Bekijk onze Becycled Score onderaan het artikel.

Op het eerste zicht is de Sablo een klassieke full suspension crosscountry mountainbike, het ontwerp is vrij correct voor een eerste poging. We merken op dat Ridley de grote lijnen heeft overgenomen van het kleine broertje van het merk, de Ignite, hun crosscountry hardtail. Maar het frame is meer uitgewerkt om een betere manoeuvreerbaarheid te bieden aan de bikers. En het mag gezegd zijn, het duurde niet lang om aan deze bolide te wennen. De Sablo ligt goed in de handen en het rijden voelt prettig aan op deze fiets met een laag zwaartepunt en een vrij brede cockpit, wat deze mountainbike erg goed maakt voor de single tracks.

De Ridley Sablo XT is dus de eerste full suspension XC van Ridley en is voorbestemd voor marathons en trails. De Sablo die wij onder handen mochten nemen, is uitgerust met een Shimano XT 2×11 groepset, Fox Float veringen (Rhythm 32 vooraan en DPS Factory achteraan), Tektro Gemini SL remmen en onderdelen van Ridley’s huismerk, 4za. De 29″-wielen zijn eveneens van 4za, en komen met Schwalbe Rocket Ron banden. De XT-versie van de Sablo, die afklokt op 12,0kg, is het basismodel uit het full suspension gamma. Je kan deze full ook verkrijgen in twee versies met een hogere afwerking en meer veerweg.

De afwerking van de Sablo XT is zeker aanvaardbaar voor deze eerste full in de mountainbikelijn van Ridley. Maar we zijn wel van mening dat de ingenieurs hun hoofd hier niet over hebben gebroken. De fiets heeft alle mogelijkheden om alleen maar beter te worden en verder te evolueren. Het merk weet duidelijk waar ze mee bezig zijn.
Nu, het is eerder op vlak van de geometrie en de veringen dat we konden voelen dat de ingenieurs veel werk hebben verzet. De fiets biedt heel wat comfort aan de bikers. Vooral aan de achtervering en de achterbrug is dat te zien, er werd namelijk een draaipunt net boven de achteras geplaatst voor een betere demping. De achtervering werd in het verlengde geplaatst van de bovenbuis in de achterdriehoek van het kader en is onderaan bevestigd aan de bovenbuis.

Het comfort dat je hierdoor krijgt gaat jammer genoeg wel ten koste van de rigiditeit tijdens het accelereren of het optrekken na een bocht. De Sablo mankeert dus wat stijfheid en voelt iets te zacht aan. De Sablo XT is voorzien van veringen met een veerweg van 120 mm, wat uitstekend is voor mooie toertochten maar niet voldoende om goed te presteren tijdens crosscountry competities.
Onze testfiets was ook niet voorzien van een remote lockout voor de veringen, maar die zou wel aanwezig zijn op alle modellen te verkrijgen bij jouw lokale dealer. Dat had toch zeker een pluspunt geweest bij het testen.

De Sablo XT kost € 4.699, de XO1 Eagle € 5.899 en de Eagle XX1 € 6.999. Op zich is er niets mis met de afwerking van de Sablo XT, maar voor die vraagprijs zou Ridley de mountainbike toch van iets betere onderdelen mogen voorzien. Ook de mix van de onderdelen kan beter volgens ons. Alleen al voor de volledigheid hadden bijvoorbeeld de remmen ook van Shimano XT mogen zijn, in plaats van Tektro.

Kortom, we onthouden dat de Ridley Sablo XT 2×11 een geweldige wegligging biedt en zeer reactief is in de afdalingen. Het mag gezegd worden, een zeer geslaagde eerste full suspension mountainbike van Ridley! De full kreeg een goede race-geometrie en is een genot om in handen te hebben.
Maar het gebrek aan stijfheid maakt deze mountainbike niet geschikt als een full suspension crosscrountry competitiefiets. Hij is daarom dan ook meer voorbestemd voor marathonritten en voor mensen die graag plezier op de fiets willen beleven op een mooie Belgische full suspension.

 

Meer info: Ridley

Ridley Sablo XT 2x11 | MTB - FULL

Functionaliteit6.5
Rijgevoel7
Looks8
Onderhoud7
Vering7
Wishlist6
Prijs-kwaliteit5.5
6.7 out of 10
Top! Geometrie, Manoeuvreerbaarheid, Frame Mweh... Prijs, Afwerkingskeuze en onderdelenmix, Slechts 1 bidonhouder
Vorig artikelVolgend artikel