Opinie

Onterechte rel rond schijfremmen in Abu Dhabi?

Na de eerste rit in de Abu Dhabi Tour is de discussie over het toelaten van schijfremmen in het profpeloton weer opgelaaid. Ja, er moet 100% zeker aan de veiligheid van de renners gedacht worden. Maar zijn het ook effectief die verdraaide remmen die het probleem zijn?

Het is al langer geweten dat veel renners geen al te grote fan zijn van schijfremmen in het profpeloton. En het is ook een feit dat er nog steeds verder nagedacht moet worden over de veiligheid, zo zijn beschermkapjes voor de schijfremmen waarschijnlijk wel een goede oplossing. Maar zal dat voldoende zijn om de veelbesproken remmen veilig te doen aanvoelen voor de renners? Want het zijn tenslotte zij die aan hoge snelheid risico’s nemen op hun fiets. Zolang het voor de wielrenners niet veilig aanvoelt zal deze discussie vermoedelijk blijven duren.

Zo ook na de eerste rit in de Abu Dhabi Tour, waar Owain Doull beweerde dat zijn schoen bijna doormidden gesneden werd door de schijfrem van de fiets van Marcel Kittel (zie onderstaande foto). Alleen kwamen niet veel later helikopterbeelden op de sociale media terecht die het verhaal van Doull toch nuanceren.

Op de beelden is het namelijk moeilijk uit te maken of Doull, renner bij Team sky, ook maar in aanraking is gekomen met de remmen van Kittel, die bij Quickstep Floors Cycling Team rijdt. Oordeel vooral zelf, want hieronder kan je het incident in bovenaanzicht bekijken.

Het is dus duidelijk meer waarschijnlijk dat Doull met zijn linkervoet in aanraking kwam met de uitstekende nadarvoeten ter hoogte van de val. Foto’s die op Twitter circuleren tonen ook aan dat de roeste voeten beter overeenkomen met het roest dat zichtbaar is rond de snee op de schoen van de Brit.

Voor de tweede rit in Abu Dhabi besliste Kittel, uit respect naar de andere renners toe, om terug over te schakelen naar velgremmen. Het belette hem alleszins niet om de etappe naar zijn hand te zetten. Hij won voor Caleb Ewan, die te vroeg juichte, en Mark Cavendish.

Conclusie, er is duidelijk nog werk aan de winkel wat schijfremmen betreft. Maar steeds met de vinger wijzen helpt niemand vooruit. En één ding is zeker, profrenners moeten meer betrokken worden binnen de besprekingen rond veiligheid bij de UCI. Zodat zij met een gerust gemoed aan hoge snelheid kunnen strijden om die ene felbegeerde plaats.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend