Elektronica

See.Sense, een nieuwe generatie fietslichten

Het is tijd voor slimme fietsverlichting, dachten ze bij het Ierse See.Sense. Het voormalig Kickstarter project koppelt veiligheid en gemak aan de ICON lichten, zodat je met een gerust hart kan fietsen en deze vervolgens zonder zorgen kan achterlaten.

Het winteruur is al even aangebroken, waardoor fietslichten tijdens deze donkere dagen niet kunnen ontbreken in jouw fietsuitrusting. Maar ook overdag helpen deze lichten jou goed op weg, zodat je zeker gezien wordt door automobilisten. Daar helpen de ICON lichten van See.Sense zeker bij, verder in deze tekst meer daarover.

Wat betekent dat slim zijn van die lampjes nu juist? Wel dat houdt in dat de ICON voor- en achterlichten reageren op externe omstandigheden, en dat je er verbinding mee kan maken met jouw smartphone via Bluetooth Smart. Via de See.Sense app kan je zien of je fietslichten binnenkort opgeladen moeten worden en je kan er onder andere ook de helderheid van de lampen mee instellen. Het slimme gedeelte van de ICON fietsverlichting zit in de sensoren die zich in de lampjes bevinden. Hierdoor reageren deze fietslichten op de omgeving. Ze gaan sneller en feller knipperen wanneer je een kruispunt nadert, maar ook als er een verschil van lichtsterkte plaatsvindt bijvoorbeeld wanneer een auto dichterbij komt, als je door een tunnel rijdt of als je in de schaduw fietst.
Daarnaast kan je via de app een aantal alarmen instellen voor bij een diefstal of een ongeval. Bij een ongeluk stuurt de app een automatisch bericht naar een door jou gekozen contactpersoon uit jouw smartphone. Bij diefstal detecteert de app als er beweging is wanneer deze functie is ingeschakeld en vervolgens wordt een bericht naar je eigen smartphone gezonden (momenteel jammer genoeg enkel binnen Bluetooth-bereik).

see-sense-icon-smart-slim-fietslicht-becycled-1

Wat de verlichting zelf betreft dan, er bestaan 2 uitvoeringen de ICON en de ICON+. Het voornaamste verschil zit in het aantal lumen (lichtsterkte) per lamp, dat bij de plus uitvoering uiteraard hoger is. Beide uitvoeringen gebruiken CREE-leds, die zijn bij de basisuitvoering goed voor 190 lumen achteraan en 250 vooraan. De plus uitvoering beschikt over 250 lumen achteraan en een felle 420 lumen vooraan. Goed, nu weten we het aantal lumen, maar geven die lampen nu effectief veel licht? Het antwoord is ja, dat is een redelijke hoeveelheid licht voor fietslichten van dit formaat. De lampen zijn zo fel om ervoor te zorgen dat je niet enkel ’s avonds zichtbaar bent, maar ook overdag opvalt in het verkeer. ‘Zie en wordt gezien’ is het motto van See.Sense, dat doen ze ondermeer door 2 verschillende LEDs te gebruiken die een andere lichtbundel doen schijnen (één smalle en één brede bundel).

Veel licht en talloze eigenschappen dankzij de sensoren, maar toch gaat de ICON ongeveer 15 uur mee bij vol accuvermogen. Dat zijn dus meerdere ritten en als je nu eenmaal moet opladen dan gaat dit makkelijk via USB. Een set ICON lampen kost €143 en een set ICON+ € 178,50. Apart kosten de ICON lichten respectievelijk € 77 en €95 per stuk. Een serieuze investering dus voor fietslichten, maar ons lijken ze het misschien wel waard gezien de grotere veiligheid en de extra functies van de lichten.

© seesense.cc

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend