Industrienieuws

Shimano voorspelt moeilijk 2023 ondanks recordjaar

Shimano presenteerde onlangs hun bedrijfsresultaten voor het vierde kwartaal van 2022 en maakten in hun rapport meteen een voorspelling voor de verkoopcijfers van 2023.

Het Japanse bedrijf gespecialiseerd in fietsonderdelen en -accessoires rapporteerde dat de verkoop van hun fietsonderdelen in 2022 met 16,6% steeg ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is voor het tweede jaar op rij een record op gebied van omzet. En hoewel dit cijfer dus een groei van de activiteiten aantoont, is dit een aanzienlijke vertraging ten opzichte van het vorige boekjaar 2021, waar nog een groei van 44,6% ten opzichte van 2020 op te merken was. Het rapport voorspelt meteen ook dat deze neerwaartse trend zal aanhouden, met een aanzienlijke daling in 2023.

“Hoewel de grote belangstelling voor fietsen tijdens de COVID-19 pandemie tekenen van afkoeling vertoonde, bleef de vraag naar fietsen boven de niveaus van voor de COVID-19,” stelde Shimano de markt gerust in haar samenvatting van het rapport.

Shimano wees ook op de sterke prestaties van een aantal producten en haalde de “levendige” orderontvangst van de nieuwe 105 Di2 groep en de STEPS e-bike aandrijving als voorbeelden hiervan aan.

De voorspelling van 2023

Volgens het rapport van het bedrijfsresultaat voor het vierde kwartaal voorspelt het bedrijf dat de verkoop van fietsonderdelen in 2023 zo’n 396 miljard yen (2,75 miljard euro) zal opleveren. Dat is een fikse daling ten opzichte van de 517 miljard yen (3,6 miljard euro) in 2022. In procent is dat een daling van 23%. De verkoop van fietsonderdelen maakt ongeveer 79% uit van de activiteiten van Shimano, terwijl visuitrustingen het grootste deel van de rest voor zijn rekening neemt. Voor 2023 voorspelt Shimano eveneens een daling van 7% in zijn visactiviteiten.
Voor het hele bedrijf voorspelt Shimano een daling van de netto-omzet met 20,5%.

In de fietssector voorspelt Shimano een netto-omzet van 200 miljard yen in de eerste helft (19,6% minder dan de 249 miljard yen in de eerste helft van 2022) en 196 miljard yen in de tweede helft van volgend jaar (27% minder dan de 268 miljard yen).

“Er bestaat enige bezorgdheid dat de wereldwijde toeleveringsketens zullen worden verstoord door aanbodbeperkingen en verhoogde politieke spanningen als gevolg van geopolitieke risico’s die boven water zijn gekomen, zoals de aanhoudende situatie in Oekraïne, en dat de hoge inflatie die aanhoudt en het krappe monetaire beleid dat wereldwijd wordt gevoerd, een neerwaartse druk op de economie kunnen uitoefenen”, aldus het bedrijf.

Een rapport met twee gezichten

Het verslag van Shimano lijkt op het eerste gezicht positief met twee opeenvolgende recordjaren, maar gezien de voorspelde neergang schetst het uiteindelijk een meer somber beeld.

Een beeld dat overeenkomt met andere bedrijven wereldwijd, maar ook binnen de fietssector. Zo zijn er verschillende ontslagrondes geweest bij technologisch gerelateerde merken. Zwift ontsloeg 150 medewerkers in het voorjaar van 2022. Wahoo volgde dit voorbeeld en ontsloeg uiteindelijk in totaal 15% van het personeel. Ook Strava snoeide op zijn beurt in het personeelsbestand, terwijl Pearl Izumi een kantoor sloot en personeel moest laten gaan nadat het was opgekocht door United Sports Brands van Shimano. Verder was er bij Rad Power Bikes een derde ontslagronde en tot slot moest ook uitgeverij Outside Online voor de tweede keer in een jaar tijd personeel van de nieuwswebsites CyclingTips en Velonews laten gaan.

Bron: Bicycle Retailer and Industry News & Cyclingnews

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend