Fietsen

Specialized en CeramicSpeed claimen snelste aandrijving op fiets

Vorig jaar pakte CeramicSpeed uit op de Eurobike beurs met een nieuwe cardanaandrijving, de Driven. Dat veroorzaakte nogal wat turbulentie in het traditionele fietsmilieu. Een eenmalige marketingstunt zo leek het. Maar nu haalt het Deense bedrijf de DriveN vanonder het stof en testte het aandrijfsysteem in de windtunnel van Specialized.

Eurobike komt dichter bij, dus zal je de komende weken links en rechts nieuwe fietsen en fietssnufjes te zien krijgen. En hoewel de cardanaandrijving op fietsen niets nieuw is, aangezien deze technologie al meer dan honderd jaar oud is, likten toch heel wat fietsfans hun vingers af bij het zien van deze zeer efficiënte aandrijving. CeramicSpeed beweerde dat de Driven 49% minder frictie heeft dan het referentiesysteem Shimano Dura Ace (niet de minste dus) en ze gaan ook uit van een efficiëntie van 99%.

Nu gingen CeramicSpeed en Specialized onlangs samen aan de slag om ook de aerodynamica te testen van de Driven. Hiervoor bouwden ze een S-Works Venge om, zodat het Driven systeem op de fiets past. Daarnaast werd de 13-speed cassette van de Driven afgedekt. Die cassette oogde nogal gevaarlijk met naar buiten toe wijzende scherpe tanden. Met de afdekking wint de fietser zowel aan veiligheid als aan aerodynamica, twee vliegen in één klap dus. De resultaten die uit de windtunnel kwamen stemde de ingenieurs tevreden. De omgebouwde Venge scoorde 3% beter in zowat iedere windhoek (of ‘yaw angle’). Ook wanneer de cover van de cassette werd gehaald, scoorde de Driven beter dan een traditionele 53×13 aandrijving met ketting.

De resultaten zetten aan tot denken, want er blijven wel wat vragen over. Zo is de Driven enkel een concept, er is nog geen ‘go-to-market’-plan voor deze aandrijving. Maar bij CeramicSpeed willen ze wel graag weten hoe de fiets zich gedraagt in echte situaties en hoe de Driven schakelt wanneer een renner er het uiterste probeert uit te halen. Daarom testten de Denen, onder leiding van Martin Banke, hoofd van de fietsafdeling binnen CeramicSpeed, de Driven de voorbije 10 maanden op de piste. Daar zou het schakelsysteem ondertussen al snelheden boven de 45 km/u onder volle belasting hebben verdragen.

Mocht de CeramicSpeed Driven commercieel op de markt worden gebracht, dan zou het toch heel wat inspanning vragen van fietsproducenten. Het is dus afwachten of de Driven ook effectief ooit verkrijgbaar zal zijn voor ons stervelingen die graag al een snel rijden op een fiets.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend