Fietsen

De Specialized S-Works Venge ViAS 2016 van Marcel Kittel

Sinds dit jaar maakte Marcel Kittel de overstap van Giant-Alpecin naar Etixx-Quickstep, maar dat betekent ook dat hij afscheid neemt van zijn vertrouwde Giant en vanaf nu op een Specialized zal rijden. Bekijk alle details van deze fiets in onze galerij onderaan dit artikel.

Dan Lloyd van GCN nam Kittel’s fiets even onder de loep voor ons, en beschreef hem als volgt.
Deze Specialized S-Works Venge ViAS is een prachtige fiets, maar werd ironisch genoeg voor een van Kittel zijn grootste sprintrivalen ontworpen, namelijk Marc Cavendish die nu op een Cervélo rijdt bij Team Dimension Data. De overstap weerhield Kittel er echter niet van om al enkele meesterlijke sprints uit zijn dijen te schudden op deze Specialized, de teller staat overigens al op 5 overwinningen tot nu toe.

Specialized beweert dat deze Venge 2 minuten bespaart, vergeleken met hun Tarmac, aan 40km/u gedurende een uur. Dat zijn zware uitspraken en het valt dan ook te betwijfelen of dit effectief het geval is, maar wie zijn wij om daarover te oordelen…

Aan het begin van het seizoen gebruikte Kittel nog het stuur met geïntegreerde stuurpen van Specialized, maar hij heeft om de een of andere reden besloten om deze te vervangen door een merkloze stevige stuurpen met eveneens een ander stuur. De groepset voor deze fiets is een Shimano Dura-Ace met sprintschakelaars, met uitzondering van de remmen. Ook de pedalen zijn van Shimano. Marcel Kittel rijdt vooraan rond met een standaard 39/53, en een 11-28 cassette.

Het meest in het oog springende kenmerk van deze Venge ViAS zijn de remmen, gemaakt door Specialized. Niet de werking van de remmen zelf, maar vooral de manier waarop de remmen in het frame zijn ingewerkt, achter de zadelbuis en het voorvork, zijn knap.

Ook de wielen worden door Shimano geleverd, want de Etixx-Quickstep ploeg rijdt rond met Roval wielen, die deel uitmaken van de Shimano groep. Kittel fietst rond op de Roval rapide clx 60’s tijdens de snelle wedstrijden. Voor de tubes werd geopteerd om met Specialized te rijden, daar rijdt de ploeg overigens al enige tijd mee. De tubes zijn 25mm breed, wat tegenwoordig zowat een standaard breedte begint te worden.

Na wat tests tijdens de wintermaanden besloot de Duitse spurtbom om te kiezen voor het Specialized Romin Evo zadel. Wat de drinkbushouders dan betreft, daar koos Etixx-Quickstep voor Tacx.
Een laatste onderdeel aan deze fiets waar we het even over hebben, is de krachtmeter. 4iiii is een nieuwe speler op de markt en voorziet de ploeg van het nodige materiaal om de enorme wattages van de renners te meten. Momenteel beschikt 4iiii enkel over een linker crankarm voor de krachtmeting, maar binnenkort mogen de Etixx-Quickstep renners rondrijden met een prototype voor beide crankarmen.

Ook opvallend aan de opstelling van Kittel’s fiets is de zadelhoogte en de reikwijdte, wat toch wel vrij ruim is. Zijn zadelhoogte staat ingesteld op 81cm, gemeten vanaf het midden van de trapas tot het zadel. En de reikwijdte bedraagt 62cm, gemeten van de punt van het zadel tot het midden van het stuur.

Maar hoeveel weegt zo’n sprintfiets nu eigenlijk? Wel, deze Specialized Venge ViAS weegt 7.805kg. Dat is ongeveer 1kg meer dan het toegelaten minimumgewicht.

 

 


© Global Cycling Network, Tim De Waele

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend