Nieuws

Stoppen Ridley en Eddy Merckx sponsoring wielerploegen door impact coronavirus?

ag2r la mondiale rijdt met eddy merckx 525 in 2019 worldtour

De geruchtenmolen rond de toekomst van Belgian Cycling Factory, het Belgische bedrijf achter fietsmerken Ridley en Eddy Merckx, als materiaalsponsor van verschillende wielerploegen draait op volle toeren.

Volgens een bericht van Het Nieuwsblad wil de fietsenbouwer opnieuw onderhandelen over zijn sponsorcontracten en zouden ze zelfs overwegen om een punt te zetten achter hun lange periode als materiaalsponsor van professionele wielerploegen.

WorldTour en ProTour ploegen

Belgian Cycling Factory sponsort heel wat teams me fietsen en de impact zou dan ook groot zijn voor onder andere Lotto Soudal (Ridley), AG2R La Mondiale (Eddy Merckx Bikes), Sport-Vlaanderen Baloise
(Eddy Merckx Bikes) en Bingoal Wallonie-Bruxelles (Ridley). Deze wielerploegen zijn niet langer zeker dat ze volgend seizoen nog op fietsen van Ridley en Eddy Merckx zullen kunnen rijden. De sponsorcontracten lopen namelijk af en de Belgische fietsfabrikant wil nu opnieuw onderhandelen.

Volgens Oliver Naesen, sterke pion bij AG2R La Mondiale, zal er volgend seizoen niet meer op Merckx-fietsen gereden worden bij de Franse WorldTour ploeg. Eddy Merckx Bikes zou zo na amper twee jaar opnieuw verdwijnen uit de hoogste klasse van het profwielrennen.

De impact van Covid-19 is voelbaar

Belgian Cycling Factory geeft aan dat Covid-19 heel wat heeft teweeg gebracht in de fietsindustrie, maar het virus heeft ook het huidige sponsormodel van het wielrennen volledig door elkaar geschud. Het bedrijf uit Beringen voelt dus vermoedelijk de impact van het coronavirus, ondanks de positieve rapporten die sinds de heropening van de lokale fietsenwinkels circuleren en het overbruggen van de lockdown met hun eigen webshop.

Materiaalsponsor zijn van een WorldTour ploeg betekent niet enkel dat je alle fietsen moet leveren voor de ploeg, maar ook dat je een aanzienlijke som moet neertellen voor de internationale publiciteit die zo’n ploeg met zich meebrengt. Jochim Aerts, CEO van Belgian Cycling Factory, kaarte vorig jaar in een interview aan dat het sponsorbedrag voor de fietsfabrikant al is opgelopen tot zo’n 2 miljoen euro nu.

En wat met Pauwels Sauzen-Bingoal?

Het Belgische crossteam, Pauwels Sauzen-Bingoal, van onder andere Eli Iserbyt, Michael Vanthourenhout, Denise Betsema en Belgisch kampioen veldrijden Laurens Sweek, rijdt volgend jaar zeker wél al op Ridley fietsen. Het contract met de ploeg loopt namelijk nog tot eind 2021.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend