Training

Strava klassementen en routes niet langer gratis

Strava maakt met onmiddellijke ingang enkele kernfuncties van de app alleen beschikbaar voor betalende gebruikers. De populaire trainingsapp heeft in 2020 tot nu toe al meer dan 50 updates uitgebracht, zoals onder andere het creëren van routes, het sorteren van jouw ‘feed’ en het bewerken van activiteiten op mobiel. Maar dit zal ongetwijfeld een van de minst warm onthaalde updates worden uit de geschiedenis van de app.

Gratis gebruikers zullen niet langer in staat zijn om volledige Strava KOM klassementen van segmenten te bekijken, inspanningen te analyseren, routes te creëren of routeaanbevelingen te bekijken. De focus van Strava verschuift naar een abonnementsmodel waarbij de toekomstige ontwikkeling van functies enkel nog gericht is op betalende gebruikers en op het verder verbeteren van de waarschijnlijk meest gebruikte app bij fietsers.

Bestaande niet-betalende gebruikers krijgen vanaf vandaag een gratis proefperiode van 60 dagen aangeboden, maar je moet je wel aanmelden en al je betaalkaartgegevens invoeren. De proefversie is alleen beschikbaar voor Strava-gebruikers die op dit moment reeds gebruik maken van de gratis service.

Het abonnement is wel vereenvoudigd, Summit wordt vervangen door Training, een alles-in-één-bundel, en kost vanaf nu € 7,99/maand of € 59,99€/jaar.

Naast deze aankondiging is er ook goed nieuws voor de betalende abonnees van Strava, want je favoriete trainingsapp heeft een reeks nieuwe functies vrijgegeven, waaronder een aanzienlijk verbeterde routebouwer voor desktopgebruikers, die nu veel van de functies bevat die eerder beschikbaar waren op mobiel, inclusief gepersonaliseerde routes, evenals een bijgewerkt trainingsdashboard.

Wat is de impact op Strava-functies voor gratis gebruikers?

Nu enkel voor abonnees en voordien gratis:

  • Volledige segment KOM klassementen (leaderboards)
  • Inspanningsanalyse en vergelijking van resultaten
  • Routebouwer
  • Routeaanbevelingen

Blijft gratis beschikbaar:

  • Top tien aller tijden en top tien vrouwen in KOM klassementen
  • Nieuwe segmenten aanmaken
  • Segmentdetails (afstand, helling, hoogte, enz.)
  • Segmenten verkennen (populaire segmenten in een bepaald gebied bekijken)
  • Segmenten vlaggen/signaleren
  • Overzicht van de prestaties van je activiteit (KOM/QOM’s, route records, persoonlijke records)

Waarom richt Strava zich nu volledig op abonnementen?

Meer gebruikers aanmoedigen om te betalen voor een Strava-abonnement zal volgens medeoprichters Mark Gainey en Michael Horvath de toekomstige productontwikkeling van de app financieren en, heel belangrijk, een kans bieden voor het bedrijf, dat in 2009 werd opgericht, om winstgevend te worden. En dat is nu eenmaal nodig om te groeien als bedrijf. Je hebt als app ook niet veel opties, of je zet de app vol advertenties of je gaat voor kwaliteit met een abonnementenmodel.

Gainey en Horvath geven zelf ook meer informatie en kaderen hun keuze in een open brief aan Strava-gebruikers, volledig gepubliceerd aan het einde van dit artikel.

Hoe zit het met de Strava routes?

Strava’s routebouwer komt dus ook achter een paywall terecht. Je kan nog steeds je eerder opgeslagen routes bekijken of de routes van andere gebruikers gratis opslaan, maar voor het aanmaken van nieuwe routes en het bewerken van bestaande routes is nu een abonnement nodig.

Abonnees krijgen echter een volledig vernieuwde routebouwer die veel van de functies die in maart voor het eerst op mobiel zijn uitgebracht, inclusief gepersonaliseerde routeaanbevelingen, vanaf nu beschikbaar maakt op de desktop. Strava gaat nu echt de concurrentie aan met gespecialiseerde routebouwer apps als Komoot.

We zetten even de nieuwe functies van Strava’s vernieuwde desktop-routebouwer op een rijtje:

  • Een bijgewerkte Mapbox basiskaart.
  • De mogelijkheid om het type ondergrond (asfalt, gravel, kasseien,…) van je route te bekijken op de kaart, op het hoogteprofiel en als een percentage van de gehele route voor een volledig overzicht.
  • Hoogte- en ondergrondtype filters.
  • Zoeken naar locatie en toevoegen als waypoint.
  • Heat map en Segment Explore toevoegen als kaartlagen.
  • Gepersonaliseerde routeaanbevelingen.

Wat is er verder nog nieuw?

Het is een druk jaar geweest voor Strava, met 51 updates volgens hen, dus het is de moeite waard om eens te kijken naar wat er in 2020 al is aangepakt.

Een van de belangrijkste aankondigingen van deze release is de optie om de activiteitsfeed opnieuw in chronologische volgorde te bekijken, nadat we eerder waren overgestapt op een algoritmische feed. Dit was volgens Strava een van de meest populaire verzoeken van de gemeenschap.

Die release kwam ook met de optie om favoriete atleten te bekijken, zodat je hun activiteiten bovenaan de feed kunt zien (en meldingen kunt ontvangen), evenals een Apple Watch integratie en een verbeterd auto-flagging (signaleren van verdachte activiteiten, red.) algoritme.

Strava heeft in maart ook gepersonaliseerde routes op mobiel uitgebracht en die zijn nu dus ook beschikbaar op desktop.

Vorige week was er dan een update in samenwerking met Garmin, een nieuwe Connect Courses API maakt het mogelijk om Strava Routes automatisch te synchroniseren met Garmin-apparaten. De API-toegang wijzigt echter niet na de aankondiging van vandaag, want die is alleen beschikbaar voor “vertrouwde partners” zoals Garmin en Wahoo en dient voor functies die waarde toevoegen voor abonnees, zoals bijvoorbeeld de Strava Live-segmenten.

De open brief van Strava’s oprichters, Mark Gainey en Michael Horvath

Beste Strava-gemeenschap,

2020 is tot nu toe vooral een jaar van een hernieuwd perspectief geweest. Een klein lichtpuntje in deze moeilijke tijden is dat ze inspireren tot introspectie en focus – Wat doet er voor ons het meest toe? En hoe maken we dat waar?

Onze antwoorden op die vragen zijn de afgelopen maanden alleen maar duidelijker geworden en we leiden het bedrijf nu met één doel: Strava opnieuw volledig aan onze eigen community toewijden.

We zijn geobsedeerd door onze atleten – door jou – en door niemand anders.

Strava-atleten verdienen een betaalbare en voortdurend verbeterende ervaring en we hopen dat je hebt gemerkt hoe gefocust we dit jaar zijn geweest op het leveren van die ervaring. Ons kleine maar machtige team van 180 werknemers heeft in 2020 al 51 atleetgerichte verbeteringen uitgebracht, van een Apple Watch-synchronisatie tot nieuwe kaarten en statistieken voor de sneeuwsporters, tot een enorme update van onze Routes functies, en nog veel meer.

We hebben ook een aantal afleidingen verwijderd, zoals Sponsored Integrations (het dichtste dat we ooit zijn gekomen om advertenties in de feed te plaatsen). En we hebben de optie om je feed in chronologische volgorde te sorteren terug geïntroduceerd. We hoorden hoezeer die verandering je gek maakte, en geven toe dat het heel lang duurde om te reageren.

Strava toewijden aan de gemeenschap is ook een verbintenis tot een langdurig bestaan. We zijn nog geen winstgevend bedrijf en moeten dat worden om jullie beter van dienst te kunnen zijn. En we moeten het op de juiste manier doen – eerlijk, transparant en met respect voor onze atleten.

Ons plan stelt abonnees in het middelpunt van Strava.

Dit betekent dat vanaf vandaag een aantal van onze gratis functies die bijzonder complex en duur zijn om te onderhouden, zoals segment leaderboards, abonnementsfuncties worden. En vanaf nu zal meer van onze nieuwe functie-ontwikkeling voor abonnees zijn – we zullen het meest investeren in de atleten die in ons hebben geïnvesteerd. We hebben de abonnementen ook eenvoudiger gemaakt door het verwijderen van de packs en het merk Summit. Je kan nu gratis gebruik maken van Strava of een abonnement nemen, eenvoudig.

Deze focus op abonnementen zorgt ervoor dat Strava de atleten vanaf nu decennialang kan bedienen, en wel op een vooraf bepaalde manier die de steun van de atleten die we vandaag de dag bedienen eert. We zijn van plan om, wat we met deze veranderingen verdienen, te herinvesteren in het opbouwen van meer en betere functies – niet om manieren te bedenken om je feed te vullen met advertenties of om je persoonlijke informatie te verkopen. We willen gewoon een product maken dat zo goed is dat je er graag voor betaalt.

We denken dat $5 per maand (€ 7,99 in Europa, red.) voor Strava goed besteed is. Maar we weten ook, vooral de laatste tijd, dat er atleten zijn die moeite hebben om rond te komen en dat de gratis versie van Strava van hoge kwaliteit en nuttig moet blijven. Wees gerust dat we altijd een gratis versie van Strava zullen aanbieden, en dat je in deze gemeenschap thuishoort, of je nu een abonnement neemt of niet. Wij zetten alles in op jullie, hoe dan ook. Wij hopen dat jullie ook op ons zullen wedden.

Wij zijn dankbaar om zaken te kunnen doen met jullie en voor jullie steun en verheugen ons erop om ons volledig aan jullie, onze medesporters, toe te wijden.

Tot ziens,

Mark en Michael

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend