Industrienieuws

Swapfiets moet ambitieuze groeiplannen bijstellen

Het Nederlandse fietsverhuurbedrijf Swapfiets moeten in de remmen knijpen. De ambitie om 1 miljoen gebruikers te hebben tegen 2025 wordt opgeborgen.

CEO Marc de Vries laat tegenover Het Financieele Dagblad weten dat de exponentiële groei naar nieuwe landen en steden beperkt wordt. Dat geldt ook voor de mogelijke introductie van andere alternatieve vervoersmiddelen zoals scooters. Oorspronkelijk was er nog het doel om in 2025 minstens 1 miljoen gebruikers te hebben, maar dat wordt nu dus losgelaten. Er wordt ook geen datum geplakt op wanneer deze grens nu wel bereikt zou moeten worden.

In 2023 moet het aantal gebruikers met zo’n 10 procent groeien naar 300.000. Vorig jaar telde Swapfiets dan weer 270.000 abonnees van hun huurfietsen. Dat leverde het bedrijf een omzet van 73 miljoen euro op, maar dat was niet genoeg om het hoge kostenplaatje van Swapfiets te dekken. Het Nederlandse fietsverhuurbedrijf tekende namelijk een verlies van 29 miljoen euro op. De afgelopen 8 jaar stapelde Swapfiets al voor 104 miljoen euro verliezen op.

Pon vangt de verliezen van Swapfiets op

Swapfiets is een onderdeel van Ponooc, de investeringsmaatschappij van de Nederlandse Pon groep. Die groep telt ook enkele andere bekende merken in de fietswereld zoals onder andere Cannondale, Gazelle, Cervelo, Urban Arrow of Veloretti. Pon heeft de verliezen van Swapfiets tot nu altijd aangevuld en heeft toegezegd dat ook in de komende jaren te doen.

Tot nu toe vulde Ponooc de verliezen van Swapfiets aan en verkondigde dit ook te blijven doen.

Winstgevend worden in de steden waar Swapfiets reeds actief is

Swapfiets bergt dus momenteel verdere groeiplannen op en wil zich nu gaan focussen om winstgevend te worden in de zestig steden het fietsverhuurbedrijf al actief is. Swapfiets is in ongeveer de helft van de steden waarin het actief is winstgevend. Daarom gelooft CEO De Vries dat over enkele jaren alle steden winstgevend zouden moeten zijn. Vooral Londen en Parijs zouden een sleutelrol spelen in de vernieuwde ambities om van groei naar winst te gaan.

Bron: De Tijd & FD

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend